Google Analytics instellen zodat je je interne zoekmachine kunt meten

Google Analytics instellen zodat je je interne zoekmachine kunt meten

Wat ons opvalt is dat lang niet iedereen gebruik maakt van de mogelijkheid om het verkeer van de interne zoekmachine te meten. Deze optie zit namelijk wel standaard in Google Analytics, maar wordt niet standaard vastgelegd.

Waarom zou je verkeer uit de interne zoekmachine meten?

Verkeer uit je interne zoekmachine kan je veel leren over de vragen die leven bij je bezoeker. Wat ons opvalt is dat verkeer uit Google vaak nog redelijk algemeen zoekt, maar dat men in de interne zoekmachine heel erg to-the-point is. Door dit verkeer krijg je niet alleen een beter inzicht in de zaken waar je bezoeker op zocht, maar het geeft je ook meer inzicht in zaken die men niet kon vinden via de navigatie.

Stappenplan om zoekverkeer uit de interne zoekmachine in Google Analytics op te nemen

Stap 1

Voer allereerst een zoekopdracht op je site in. Als het goed is verandert de url van je domein in iets als onderstaande. Onthoud de tekst die na het vraagteken staat en voor het ‘=’teken:

zoekopdracht op eigen site

Stap 2

Log in op je Google Analytics account en klik rechtsbovenaan op ‘beheerder’. Selecteer vervolgens het profiel waarvan je wilt dat Google Analytics de zoekopdrachten gaat bijhouden. Als het goed is kom je in onderstaand scherm uit. Selecteer hier het rechtertab genaamd ‘profielinstellingen.

profiel standaardpagina

Stap 3

Onderaan (eventueel scrollen) vind u de instellingen voor de interne zoekmachine. Vink hier ‘zoekopdrachten op de site wel bijhouden’ aan. Bij Queryparameter vul je de informatie uit stap 1 in. In dit geval (en de meeste SIM-websites) is dit dus ‘trefwoord'( zonder haken).

zoekopdrachten op de site wel bijhouden

 

Google Analytics zal nu de zoekopdrachten op je site gaan bijhouden. Meestal kan je binnen een paar uur al de eerste zoekopdrachten terugvinden in Google Analytics.

Vragen op opmerkingen? Laat ze hieronder achter of neem contact met ons op.

Over de schrijver

Pieter wordt enthousiast van dienstverlening die vanzelfsprekend is. Vanuit zijn achtergrond in dienstenmarketing (Msc Marketing) en werkervaring heeft hij zich tot een ervaren serviceverbeteraar ontwikkeld. Hij is sterk in projectmanagement, klantonderzoek en serviceverbetering voor organisaties die actief zijn in de publieke en commerciële sector.

Reacties

Geen reacties.

Vul je e-mailadres in, dan mail ik je de link naar de online training:

Tips voor een betere site

1 keer per maandVergrootglas logo
Exclusieve tips