De meest gebruikte zoektermen voor het optimaliseren van je gemeentesite

De meest gebruikte zoektermen voor het optimaliseren van je gemeentesite

Afgelopen week waren we te gast op het congres van Cascadis. Het congres bood een leuke bloemlezing over de verschillende uitdagingen waar je als overheid mee geconfronteerd wordt. Uiteraard ging onze presentatie, en aandacht, uit naar het gebruiken van de websitedata om de dienstverlening te verhogen. In het bijzonder wil ik het in dit artikel hebben over het gebruik van meest gezochte termen in de zoekmachines en hoe je deze lijstjes moet interpreteren.

De Google-lijstjes

We merken het zelf al een aantal weken, de lijstjes met de meest gebruikte zoektermen in Google kunnen rekenen op veel interesse. Het is dan ook erg interessant om te zien op welke woorden burgers op gemeentensites belanden.

In de presentatie van de SIM groep kwamen we hetzelfde lijstje tegen als wij aan hun gepresenteerd hebben een aantal weken terug. Zo op het eerste gezicht zitten hier behoorlijke verschillen in. Dit is uiteraard erg interessant, maar hier wil ik het nu niet over hebben. Waar het mij nu om gaat is dat als je deze lijstjes gaat gebruiken dat je dit op de juiste manier doet, zodat je de correcte inzichten kan trekken.

Kip of ei

lijstje toptaken sim

Om met het belangrijkste te beginnen, pas op voor kip-ei effect. Als je kijkt of je goed vindbaar bent op de gebruikte zoektermen zal je waarschijnlijk met opluchting constateren dat je goed vindbaar bent op deze termen. Dit zijn echter de woorden waarop burgers jouw site al hebben gevonden. Woorden waarop ze tevergeefs naar je zochten zie je hier niet in terug.

Voeg dezelfde zoekopdrachten samen

Wat in het lijstje opvalt is dat het woord vacatures en vacature voorkomt. Om een goed beeld te krijgen van wat nu echt jouw topzoekwoorden zijn raad ik altijd aan om gelijke resultaten te bundelen. Alleen dan krijg je namelijk je “echte” top tien.

Denk hier ook aan verschillende bewoordingen. Zo heb je het gemeentehuis, het raadshuis en het stadhuis. Allemaal woorden waarop gezocht wordt door burgers die allemaal hetzelfde zoeken, ongeacht het feit dat het stadhuis in jullie gemeente toch echt stadhuis heet. (Zo zoek ik nog steeds op gemeentewerf, terwijl dit in de gemeente waar ik nu woon toch echt niet zo heet.)

Verschillende spellingen en typo’s

Daarbij wil de spelling ook nog wel eens een probleem zijn. Grof vuil, grofvuil, groot vuil, we hebben het allemaal langs zien komen. Buiten een verschillende spelling zijn ook typefouten een veel voorkomend probleem die resultaten kunnen vertroebelen.

Wij filteren nu op zo’n 3.000 parameters, maar we verwachten dat dit bij het uiteindelijke rapport nog met een factor 10 zal toenemen.

Filter eigen verkeer

Een opvallende vond ik de hoge positie van bestemmingsplannen. Wat ons opvalt is dat deze term vooral hoog is in gemeenten waar het eigen zoekgedrag niet gefilterd wordt. Dit kan natuurlijk erg belangrijk zijn als je wil optimaliseren voor je burger. Als de bestemmingsplannen vooral intern geraadpleegd worden kan het onterecht de suggestie wekken dat dit onderwerp in de top 3 staat van je burger. Ons advies is dan ook altijd om het verkeer van je eigen personeel te filteren. Zo heb je schonere data zullen je conclusies gebaseerd zijn op accurate data.

Experimenteer en optimaliseer

Samengevat zijn wij erg blij voor de vergrote aandacht voor data bij het gebruik van de website. In onze ogen is dit een onderwerp waar de burger de komende jaren de resultaten zeker van zal merken. Wij raden iedereen dan ook vooral om hiermee te experimenteren en hiermee de site te optimaliseren. Zorg er echter wel voor dat dit zorgvuldig gebeurd, want alleen dan weet je zeker dat je de juiste beslissingen neemt!

Deel het bericht

Over de schrijver

Reacties

Geen reacties.

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Vul je e-mailadres in, dan mail ik je de link naar de online training:

Tips voor een betere site

1 keer per maandVergrootglas logo
Exclusieve tips