Voor het 4e jaar op rij gaat het jaarlijkse Gedragsanalyse en Benchmark van Burgers op Overheidssites (GBBO) binnenkort weer van start. De doelstelling hiervan is om de e-dienstverlening van gemeenten gezamenlijk te verbeteren door middel van benchmarking.
Elk jaar ontvangen deelnemende gemeenten (inmiddels 125) een gratis rapport met inzicht ... Lees verder
KING heeft aan GBBO gevraagd een extensief landelijk onderzoek naar gedrag op gemeentelijke websites uit te voeren. Het doel hiervan is de belangrijkste diensten voor inwoners en ondernemers op gemeentelijke websites landelijk in beeld te brengen.
Het resultaat is een gratis rapport met de volgende inzichten: De belangrijkste 30 diensten op ... Lees verder
13 juni 2016Rick Koopman
GBBO voerde in opdracht van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties een onderzoek uit naar betere en goedkopere overheidsdienstverlening op basis van het gebruikersperspectief. Hieruit blijkt dat het loont om gebruikersonderzoek uit te voeren. De heer Frank Faber (opdrachtgever) verwoordt dit als volgt:
“Het onderzoek toont aan ... Lees verder
29 februari 2016Pieter Pinxten
Digitale dienstverlening bij gemeenten lijkt vanzelfsprekend. Maar dat wil niet zeggen dat inwoners en ondernemers hun zaken al daadwerkelijk digitaal doen. De eerste drie tips hoe gemeenten inwoners en ondernemers kunnen verleiden om vaker de digitale weg te kiezen.
1. Call-to-action buttonEen gemeentelijke website bevat per product of dienst een ... Lees verder
8 februari 2016Pieter Pinxten
Altijd al meer uit je websitestatistieken willen halen? Gebruik je Google Analytics al maar vraag je je af of je wel de juiste data gebruikt? Je website verbeteren op basis van feiten in plaats van meningen? Als voorgaande vragen je aanspreken dan is de Google Analytics training op 8 maart ... Lees verder
8 februari 2016Rick Koopman
Digitaal 2017: digitaal waar het kan, persoonlijk waar het moet. De overheid heeft als doelstelling dat inwoners in 2017 zoveel mogelijk digitaal zaken kunnen doen. Het is nu 2016 en het gaat de goede kant op met deze doelstelling! GBBO heeft 4 producten onderzocht die bij gemeenten zowel digitaal als via ... Lees verder
14 januari 2016Rick Koopman
In de overheidsbrede implementatieagenda digitale dienstverlening voor 2017 is de volgende tekst te lezen: “ter bevordering van de gebruiksvriendelijkheid van de digitale dienstverlening gaan individuele overheidsorganisaties uiterlijk in 2016 structureel usability tests uitvoeren om onnodige doorverwijzing naar andere kanalen te voorkomen”. Nu valt het op dat lang niet alle gemeenten ... Lees verder
14 januari 2016Rick Koopman
Het nieuwe jaar is ondertussen alweer in volle vaart, het perfecte tijdstip om eens te kijken welke bijeenkomsten de komende tijd de de moeite waard zijn! 29 januari 2016 - Hoe zit het nou écht? Wetenschappers over digitale dienstverlening. Het CFES van de Universiteit Twente doet wetenschappelijk onderzoek naar de elektronische overheid. ... Lees verder
13 januari 2016Rick Koopman
Op 12 november is het voor de tiende keer World Usability Day. Dat viert Gebruiker Centraal met een programma vol workshops over usability. Met sprekers vanuit de overheid en het bedrijfsleven die jou graag laten zien hoe je de bruikbaarheid eenvoudig verbetert. GBBO is gevraagd een workshop te verzorgen. We ... Lees verder
29 oktober 2015Pieter Pinxten
‘Betere én goedkopere’ overheidsdienstverlening klinkt iedere professional en bestuurder als muziek in de oren! Aan de hand van een aantal praktijkvoorbeelden constateren we dat er overheidsorganisaties zijn die dit bereiken. Door bij de ontwikkeling van dienstverlening uit te gaan van de behoeften en het gedrag van gebruikers (inwoners en ondernemers), ... Lees verder
28 augustus 2015Rick Koopman