Gebruikt een bezoeker de navigatie of Google?

Gebruikt een bezoeker de navigatie of Google?

Een zeer interessante discussie vorige week op twitter tussen @CarolienNicolai @fschaap @jillyrocket @wiepstra en @Macspertise. De discussie ging erover of burgers nu Google gebruiken om te navigeren naar hun doel, of dat zij hiervoor de navigatie gebruiken. Wij dragen graag aan deze discussie bij met een kort onderzoek* in onze cijfers.

60% gebruikt Google om zijn gemeentewebsite te bezoeken

Als we op hoofdlijnen kijken naar hoe burgers gemeentesites bezoeken dan komt gemiddeld 60% via Google op zijn gemeentesite. 28% van de bezoekers komt direct op de website.  Tot zover weinig nieuws. Het is een algemeen gegeven dat het grootste deel van de bezoekers via Google komen. Moet alle aandacht nu gaan naar het optimaliseren voor Google en kunnen we de navigatie een kleinere rol toedichten?

Hoewel logisch op het eerste gezicht, is het nodig wat dieper in de cijfers te duiken om deze vraag te beantwoorden. Een groot gedeelte van de bezoekers gebruikt Google namelijk voornamelijk om te zoeken naar zijn gemeente en niet naar specifieke producten of diensten van zijn gemeente.

Gebruik van zoekwoorden in Google

Deelnemers aan het GBBO hebben ons er waarschijnlijk al over horen vertellen, het gebruik van zoekwoorden in Google. We kijken naar de woorden die in de zoekmachine zelf worden ingevoerd. Hierbij valt het op dat er veel gezocht wordt op de gemeentenaam. We bekijken hier kort de resultaten van 2,5 miljoen zoekopdrachten.

Wat blijkt? Bijna 37% van de bezoekers via Google zoekt op de gemeentenaam. Deze mensen zijn dus helemaal niet op zoek naar specifieke diensten, maar zoeken simpelweg de website van de gemeente. Wat wel opvalt is dat de onderlinge verschillen groot zijn tussen de verschillende gemeenten. Zo zijn er  gemeenten met meer dan 50% en gemeenten met minder dan 15%.

Op welke pagina landen bezoekers via Google?

Nu we weten dat een groot deel zoekt naar zijn gemeente zijn we benieuwd of iedereen Het gebruik van site linksvervolgens ook de homepage bezoekt. Door sitelinks is het tegenwoordig namelijk ook mogelijk om direct naar de veelgevraagde onderwerpen van de site te navigeren.

Om de vraag te beantwoorden hebben we gekeken naar iets meer dan 7 miljoen bezoeken via zoekmachines (Google, Bing enzovoort). Hieruit blijkt dat ruim 34% van de mensen die een zoekmachine gebruikt uiteindelijk land op de homepage.

Conclusie

Zowel Google als de navigatie zijn belangrijk voor de burger. Grofweg kunnen we uit deze cijfers opmaken dat ongeveer 41% van de bezoekers via een zoekwoordencombinatie op de site beland. 46% begint zijn bezoek op de homepage en is dus aangewezen op de navigatie en interne zoekmachine. De cijfers kunnen tussen gemeenten onderling wel sterk verschillen.

Wij danken @CarolienNicolai @fschaap @jillyrocket @wiepstra en @Macspertise voor de interessante discussie.

Zelf nog een brandende vraag over het bezoekersgedrag op gemeentelijke websites? Laat het ons weten en indien mogelijk zal onze volgende blog hierover gaan.

 *Onderzoek voor blogs zijn niet gevalideerde onderzoeken bedoeld om de richting van cijfers te onderzoeken. Wij raden af deze cijfers te gebruiken in de raad of voor scripties. Heeft u cijfers nodig voor een presentatie of scriptie? Neem dan contact met ons op voor gevalideerde cijfers.

 

Reacties

Geen reacties.

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Vul je e-mailadres in, dan mail ik je de link naar de online training:

Tips voor een betere site

1 keer per maandVergrootglas logo
Exclusieve tips