4 tips voor de optimalisatie van je website tijdens de corona crisis

4 tips voor de optimalisatie van je website tijdens de corona crisis

Wat een impact heeft het coronavirus op de wereld, op Nederland, op de gemeenten en op ons allemaal. Wij willen allereerst iedereen bedanken die in deze tijd ervoor zorgen dat ons land draaiende blijft. Bedankt, jullie zijn helden!

In dit blog geef ik jullie 4 tips waar je minimaal op moet letten tijdens het beheren van een gemeentelijke website tijdens de corona crisis. Veel gemeenten hebben verregaande maatregelen genomen om de dienstverlening door te laten gaan. We zien dat vrijwel alle gemeenten de focus nóg meer leggen op de online dienstverlening. Maar wat doet deze focus en Corona met je websiteverkeer?

Uit een analyse die we voor een gemeente hebben gemaakt blijkt dat in vergelijking met vorig jaar ongeveer de helft meer bezoekers de website hebben bezocht. Ook blijkt dat de crisis een effect op de toptaken van je website heeft. In vergelijking met vorig jaar staan slechts 5 van de top 10 onderwerpen dit jaar in de top 10. De ‘nieuwe’ onderwerpen zijn allemaal gerelateerd aan Corona: denk bijvoorbeeld aan de speciale ondernemersregelingen. Maar ook al bestaande regelingen worden vaker bezocht. Sterker nog, bijstand voor zelfstandige ondernemers is nu al vaker bezocht dan in heel 2019!

Zelf ben ik o.a. werkzaam als interim content- en optimalisatiemanager voor de SED organisatie, bestaande uit gemeente Stede Broec, Enkhuizen en Drechterland. Bij deze gemeenten hebben we inmiddels de structuur van de toptakenwebsite aangepast aan de behoefte van de inwoners en ondernemers in deze tijd van crisis. Ik heb het uitgewerkt zodat andere gemeenten hier ook van kunnen profiteren.

Klimkabel op stenen berg
shadow

Tip 1 – Zorg voor een duidelijke informatievoorziening omtrent het virus

Op dit moment is er een continue vraag naar informatie omtrent het coronavirus. Plaats daarom de taak ‘het opzoeken van informatie omtrent het coronavirus’ als eerste positie op de website. Wanneer je gebruik maakt van een toptakenwebsite plaats de titel ‘coronavirus’ als eerste toptaak op je website.

In onderstaande afbeelding zie je hoe gemeente Tilburg ervoor gekozen heeft om de eerste toptaak op de gemeentelijke website te verwijzen naar ‘Informatie over het corona-virus’.

Homepage-gemeente-Tilburg
shadow

Tip 2 – Zorg voor een duidelijke informatie voorziening naar de doelgroepen waar de impact het hoogste is

Het virus raakt iedereen op deze wereld. Echter zijn er enkele doelgroepen die in dit geval specifiek hard worden geraakt. Denk hierbij aan ondernemers, mensen in de zorg, werkende met een 0-urencontract. Dit zijn doelgroepen die directe oplossingen nodig hebben om het hoofd boven water te houden.

Richt hierom een toptaak in voor de doelgroepen waar de impact van het virus het hoogste is. Denk hierbij aan titels zoals ‘Ondernemers en het coronavirus’, ‘Impact coronavirus op ondernemers’, ‘Hulp voor ondernemers’.

In de onderstaande afbeelding zie je hoe gemeente Stede Broec ervoor heeft gekozen om de derde toptaaktegel te laten verwijzen naar ‘Ondernemers en het coronavirus’.

Homepage-gemeente-Stede-Broec
shadow

Tip 3- Onderzoek welke dienstverlening online te voltooien is en promoot deze op de website

Veel gemeentehuizen zijn alleen geopend voor dringende benodigdheden en altijd op afspraak. Natuurlijk blijft het zo dat mensen in een situatie zitten dat ze gebruik moeten maken van de dienstverlening van de gemeente.

Promoot om deze reden de dienstverlening die online te voltooien is. Denk hierbij aan het prominenter aanbieden van online dienstverleningsprocessen zoals verhuizen, uittreksel BRP, Melding maken, Belastingonderwerpen.

Tip 4 – Registreer de klantvragen om zo de informatievoorziening actueel te houden en doe dit gestructureerd

Er zijn zoveel veranderingen en besluiten die een grote impact hebben op inwoners en ondernemers uit jouw gemeente dat het belangrijk is om de klanten regelmatig van updates te voorzien.

Om deze updates aan de laten sluiten bij de behoeften van de inwoners en ondernemers adviseren wij de vragen die gesteld worden te registreren. Op die manier kun je analyseren welke informatie op dit moment het meest gevraagd is en welke informatie het eerst gecommuniceerd moet worden.

Dit kan daarnaast visueel en real-time worden weergegeven via een dashboard. Voor diverse klanten hebben wij een real-time dashboard gemaakt die laat zien welke onderwerpen het meest bekeken of gezocht worden.

Naast het aanbieden van de actuele informatie adviseren wij dit gestructureerd te doen. Bepaal momenten waarop je de mensen van nieuwe informatie voorziet of van een update voorziet. Bijvoorbeeld: “Elke 4 uur tijdens werktijden krijgt u van ons een update.”

Tot slot:

Natuurlijk hangt alles samen met de mogelijkheden van jouw website. Zo werken we al jaren samen met de gemeente Veenendaal en hebben wij daar in samenwerking met OpenGemeenten meegeholpen aan het design van de website.

Hieronder zie je een voorbeeld van een zeer goede corona crisispagina van de gemeente Veenendaal.

Coronapagina-gemeente-Veenendaal
shadow

Heb je zelf nog een tip die niet in dit lijstje mag ontbreken? Deel hem hieronder in de reacties!
Wil je mij bellen of mailen over een idee of de uitvoering dan kun je mij ook bereiken via de onderstaande contactgegevens:

Wouter Simons

Over de schrijver

Wouter heeft als passie om een (online) dienst zo goed en duidelijk mogelijk aan te laten sluiten op de behoeftes van de klant. Met zijn (inter)nationale ervaring, bij zowel gemeentes als commerciële bedrijven, weet hij goed te analyseren wat deze behoeftes zijn. En kan hij hier met gedegen advies op inspelen.

Reacties

Geen reacties.

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Vul je e-mailadres in, dan mail ik je de link naar de online training:

Tips voor een betere site

1 keer per maandVergrootglas logo
Exclusieve tips