Gaat Universal Analytics de wereld van data veranderen?

Gaat Universal Analytics de wereld van data veranderen?

Google heeft begin dit jaar Google Universal Analytics geïntroduceerd. Het programma is nu in beta beschikbaar en is de opvolger van Google Analytics. Het programma lijkt op het eerste gezicht weinig vernieuwend, maar heeft een hele hoop veranderingen in zijn mars die de manier waarop we rapporteren kan gaan veranderen.

Twee zaken die in Google Universal Analytics het meest opvallen

Google Analytics Universal Analytics1. Universal Analytics gaat de mogelijkheid bieden om te kijken naar gebruikers, en niet langer alleen naar ip-adressen. We gaan dus de mogelijkheid krijgen om een gebruiker te volgen over meerdere devices in plaats van alleen ip-adressen. Zeer handig in een tijd dat vrijwel iedereen met meerdere verschillende apparaten 24/7 online is.

2. Het programma gaat de mogelijkheid bieden om externe bronnen in te laden. Het gaat dus mogelijk worden om de online wereld en de offline wereld samen te pakken in Universal analytics

Buiten de grootste veranderingen gaat de nieuwe versie ook een hoop meer mogelijkheden bieden voor het “oude” Google Analytics, te weten:

Aanpassen organische zoekbronnen

Deze optie is vooral interessant voor internationale klanten. Hoewel Google zeer veel zoekmachines herkent, kan het zijn dat net één van uw grootste bronnen niet herkend wordt als organisch verkeer en uw rapporten minder correct zijn. In de nieuwe Analytics kunt u zelf zoekmachines toevoegen die vanaf dan worden herkend als organisch zoekverkeer.

Verwerken sessie- en campagnetime-outs

Toevallig gaf ik vorige week nog een college aan (toekomstig) webmanagers bij de regionale omroepen waarbij deze optie zeer handig is. Standaard beeïndigt Analytics namelijk na 30 minuten inactiviteit een sessie. Bij een gemiddelde site uiteraard geen probleem, maar als jij veel informatie op je site hebt staan die meer dan 30 minuten duurt (denk bijvoorbeeld aan een lange video) dan wordt een sessie onterecht afgebroken. Vanaf nu kunt u dit dus zelf instellen.

Uitsluiten verwijzingen

Er zijn vele manieren te bedenken waarom verkeer niet als verwijzing geteld moet worden. Het kan verkeer zijn van uw eigen website waarop u (nog) niet de mogelijkheid hebt om een Google Analytics code te plaatsen. Denk hierbij aan DigiD, secure of betalingsomgevingen. Tot nu toe was er geen mogelijkheid om aan te geven dat dit geen aparte sessies waren. Met de nieuwe Google Universal is dit wel mogelijk.

Uitsluiten zoektermen

Zoektermen zijn lang niet altijd op te vatten als zoektermen. Valt de zoekterm ‘gemeente x’ onder zoekverkeer of zien we dit als direct verkeer? Als u dit als direct verkeer wenst te registreren heeft u hier vanaf nu de mogelijkheid toe.

Analytics voor mobiele apps

praten in telefoonUitgebreidere statistieken voor apps worden nu rechtstreeks in Analytics weergegeven:

  • het aantal installaties
  • apparaten en netwerken die worden gebruikt om de app te gebruiken
  • de geografische locatie van gebruikers en de talen die gebruikers spreken
  • het totale aantal in-app-aankopen
  • aangepaste tracking van speciale inhoud, zoals video’s
  • het aantal schermen dat per bezoek wordt weergegeven, en de volgorde waarin bezoekers door deze schermen navigeren

Aangepaste dimensies en statistieken

Dit zijn dezelfde dimensies en statistieken die u nu al kunt vinden in Google Analytics, maar nu kunt u ze zelf aanmaken. Hoewel eigenlijk alleen handig voor de technisch onderlegde mensen, is dit een methode die de grenzen aan wat mogelijk is in Google Analytics nog verder laten vervagen.

Google universal Analytics samengevat

Samengevat zijn de veranderingen in deze nieuwe versie erg groot. De mogelijkheden die we krijgen zijn vrijwel eindeloos en de komende tijd zullen we laten zien wat er allemaal mogelijk is met deze nieuwe versie, wij hebben er zin in!

Reacties

Geen reacties.

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Vul je e-mailadres in, dan mail ik je de link naar de online training:

Tips voor een betere site

1 keer per maandVergrootglas logo
Exclusieve tips