Een kwart van de gemeentelijke websites is niet gebruiksvriendelijk op mobiele apparaten

Een kwart van de gemeentelijke websites is niet gebruiksvriendelijk op mobiele apparaten

DE BILT, 28 maart 2017 – 100 van de 388 gemeentelijke websites (26%) passen zich niet aan naar de schermresolutie van smartphones en tablets* blijkt uit onderzoek van GBBO. Dit leidt tot een slechte gebruikerservaring** bij de helft (49%) van de websitebezoekers, omdat zij de website via hun smartphone of tablet bezoeken.

Steeds meer mensen gebruiken hun smartphone of tablet voor een bezoek aan de gemeentelijke website. In de afgelopen 5 jaar is het mobiele verkeer gestegen van 11% in januari 2012 naar 49% in december 2016. Het valt op dat deze groei de laatste 2 jaar vrijwel volledig door smartphones komt. In december 2016 bezocht maar liefst 37% van de bezoekers de gemeentelijke website met een smartphone.

3d-Landkaart-deelnemers-2017

GBBO onderzocht alle gemeentelijke websites waaruit bleek dat 100 van de 388 gemeenten geen ‘responsive webdesign’ heeft. “Informatie op een website zonder ‘responsive design’ is moeilijker te vinden, slechter leesbaar en bruikbaar. Het online aanvragen van een product of dienst is daardoor erg complex. Denk aan veelvoorkomende zaken zoals het maken van een afspraak of het opzoeken van de openingstijden van het afvalbrengstation / de milieustraat. Het resultaat van een dergelijk slechte gebruikerservaring is frustratie van klanten. Daarnaast ontstaan extra klantcontacten (zoals bellen, mailen, baliebezoek) die eenvoudig te voorkomen zijn.” Aldus Pieter Pinxten van GBBO.

GBBO adviseert gemeenten zo snel mogelijk over te stappen naar een responsive webdesign. Met name kleine gemeenten (tot 25.000 inwoners) moeten de stap nog zetten. Van de kleine gemeenten heeft 36,5% geen responsive webdesign. In de provincie Overijssel hebben de meeste gemeentelijke websites een mobile responsive webdesign. Slechts 2 van de 25 gemeenten (8,0%) heeft geen responsive webdesign. De Groningse gemeenten scoren het slechtst. Hier heeft 15 van de 23 gemeenten (65,2%) nog geen responsive webdesign.

* Onderzoek GBBO door middel van deskresearch 388 gemeentelijke websites op 2 maart 2017.
** Onderzoek GBBO op basis van de websitestatistieken van 71 gemeentelijke website in de periode van 2012 t/m 2016

3d-Landkaart-deelnemers-2017

Voorbeeld responsive website – gemeente Enkhuizen

Over de schrijver

Pieter wordt enthousiast van dienstverlening die vanzelfsprekend is. Vanuit zijn achtergrond in dienstenmarketing (Msc Marketing) en werkervaring heeft hij zich tot een ervaren serviceverbeteraar ontwikkeld. Hij is sterk in projectmanagement, klantonderzoek en serviceverbetering voor organisaties die actief zijn in de publieke en commerciële sector.

Reacties

Geen reacties.

Vul je e-mailadres in, dan mail ik je de link naar de online training:

Tips voor een betere site

1 keer per maandVergrootglas logo
Exclusieve tips