Smartphonebezoek op gemeentelijke websites passeert definitief de magische grens van 50%

Om inwoners en ondernemers goed te helpen is het noodzakelijk om de website in te richten op basis van het gedrag op smartphones. Dat gebeurt nu zeer beperkt.

Smartphonebezoek op gemeentelijke websites passeert definitief de magische grens van 50%

Dit jaar is de magische grens van 50% websitebezoek via smartphones op gemeentelijke websites verbroken. Daarnaast is dit al de derde zomer op rij dat het percentage smartphonebezoekers hoger is dan het percentage desktop-/laptopbezoekers. Dit blijkt uit onderzoek van GBBO. Om inwoners en ondernemers goed te helpen is het noodzakelijk om de website in te richten op basis van het gedrag op smartphones. Dat gebeurt nu zeer beperkt door gemeenten.

Steeds meer mensen gebruiken hun smartphone voor een bezoek aan de gemeentelijke website. In de afgelopen 9 jaar is het smartphone verkeer gestegen van 6% in januari 2012 naar 52% in juli 2021**. Het valt op dat vooral in de zomermaanden burgers en bedrijven hun gemeentelijke zaken vaker regelen via de smartphone dan via de desktop of laptop. De verwachting is dat het percentage smartphonebezoeken alleen maar toeneemt.

Verdeling desktop laptop en smartphone bezoek op gemeentelijke websites 2012 tot en met 2021

Gemeenten richten de website nog zeer beperkt in per apparaattype (smartphone/laptop/tablet)

Het gedrag op gemeentelijke websites verschilt fors tussen de apparaten. Om inwoners en ondernemers goed te helpen is het noodzakelijk voor gemeenten om de website in te richten op basis van het gedrag op smartphones. Dat gebeurt nu zeer beperkt. Een steekproef onder 55 gemeenten toont aan:

  • dat het design en de indeling van de website beperkt verschilt per apparaat (smartphone, desktop/laptop of tablet).
  • in slechts 1 van de 55 gevallen zijn de toptaken aangepast.
  • in 40% van de onderzochte gemeenten wordt de achtergrondafbeelding niet getoond. Hierdoor ontstaat meer ruimte voor het in beeld brengen van belangrijke onderwerpen voor bezoekers.

Advies aan gemeenten: implementeer ‘Mobile First Design’

Het gebrek aan een focus van de gemeente op de mobiele gebruiker zorgt ervoor dat inwoners en ondernemers vaak (en steeds vaker) de weg niet vinden. GBBO adviseert gemeenten om ‘Mobile First Design’ te implementeren. Dit betekent dat:

  • de website zich aanpast aan de schermresolutie
  • er simpeler design met simpelere functies wordt toegepast
  • kortere teksten worden aangeboden
  • de website per type apparaat een ander aanbod van onderwerpen presenteert

Voor dit laatste punt geldt dat de onderwerpen op een smartphone ten opzichte van een desktop fors verschillen. Een recent onderzoek voor een gemeente toont bijvoorbeeld dat ‘zwembad’ geen belangrijk onderwerp is voor desktopbezoekers, maar dat dit onderwerp voor smartphonebezoekers op de derde plek van belangrijkste bezoekredenen staat (‘de toptaken’). Ook wordt de informatie over ‘Parkeren’ veel vaker op een smartphone geraadpleegd dan op een desktop. Met dergelijke kennis kan de website indeling voor smartphonebezoekers worden aangepast. Dit zorgt ervoor dat smartphonebezoekers de juiste informatie en diensten (sneller) vinden.

Best Practice Gemeente Houten

Onze opdrachtgever Gemeente Houten maakt bijvoorbeeld wel als één van de weinige gemeenten in Nederland een onderscheid in het aanbod van informatie op de desktop/laptop versus de smartphone. Bij gemeente Houten is bijvoorbeeld het onderwerp afval een veel grotere taak voor smartphonebezoekers dan voor desktop/laptop bezoekers. Het college wordt op een desktop/laptop juist weer vaker opgezocht ten opzichte van op een smartphone. Om die reden staat dit onderwerp niet getoond in de toptakenindeling op de smartphone. Met dit soort aanpassingen wordt een groot deel van de bezoekers sneller geholpen dan wanneer er slechts 1 weergave voor alle apparaat types is ingesteld in het Content Management Systeem van de gemeente. In onderstaande afbeeldingen is het verschil goed te zien tussen de desktop/laptop weergave en de weergave op de smartphone:

Afbeelding website Houten.nl op de desktop

Afbeelding website Houten.nl op de smartphone

Aansluitend bieden we nog drie tips aan op basis van deze inzichten:

1. Breng de verschillen in beeld middels een toptakenanalyse

Benieuwd of de smartphonebezoekers van uw website andere taken uitvoeren dan desktopbezoekers? Dit kan in kaart gebracht worden door middel van een toptakenanalyse.

2. Maak de content op de website korter en taakgerichter

Niet alleen moet de webpagina voor smartphonegebruikers zich aanpassen aan de schermresolutie. Ook de wijze waarop de content getoond moet worden is anders. Webpagina’s gericht aan mobiele bezoekers hebben baat bij een simpeler design, met simpelere functies. Ook is het voor smartphone bezoekers fijn om minder tekst te hebben dan dat nu op de meeste websites getoond wordt, omdat zij anders veel moeten scrollen om te vinden wat zij zoeken. Dit betekent dan ook dat de tekst voor mobiele pagina’s bondiger en taakgerichter herschreven moet worden. Wij bieden hiervoor een training aan voor online redacteuren die het zelf willen doen en kunnen dit ook uit handen nemen door de content voor jouw organisatie te herschrijven.

3. Zorg ervoor dat u in uw Content Management Systeem een verschillende weergave per type ‘device’ kan instellen

Nog niet elke Content Management Systeem is zo ingesteld dat u per type apparaat een andere indeling van onderwerpen kunt aanbieden aan uw bezoekers. Vraag allereerst bij uw huidige leverancier wat de mogelijkheden zijn. Bent u van plan binnenkort een nieuw Content Management Systeem leverancier te selecteren of in gebruik te nemen? Neem dit dan ook op in uw programma van eisen. Dit biedt u de mogelijkheid om in te kunnen spelen op deze belangrijke ontwikkeling en daarmee uw bezoekers een betere ervaring te geven. Heeft u hulp nodig bij een dergelijk traject? Neem dan gerust contact met ons op. GBBO heeft al meer dan 30 organisaties begeleid naar een nieuwe website. 

Over de schrijver

Pieter wordt enthousiast van dienstverlening die vanzelfsprekend is. Vanuit zijn achtergrond in dienstenmarketing (Msc Marketing) en werkervaring heeft hij zich tot een ervaren serviceverbeteraar ontwikkeld. Hij is sterk in projectmanagement, klantonderzoek en serviceverbetering voor organisaties die actief zijn in de publieke en commerciële sector.

Reacties

Geen reacties.

Vul je e-mailadres in, dan mail ik je de link naar de online training:

Tips voor een betere site

1 keer per maandVergrootglas logo
Exclusieve tips