Usability onderzoek – Het testen van de gebruiksvriendelijkheid van je website

Usability onderzoek – Het testen van de gebruiksvriendelijkheid van je website

facebook-frustration_fullIn de overheidsbrede implementatieagenda digitale dienstverlening voor 2017 is de volgende tekst te lezen: “ter bevordering van de gebruiksvriendelijkheid van de digitale dienstverlening gaan individuele overheidsorganisaties uiterlijk in 2016 structureel usability tests uitvoeren om onnodige doorverwijzing naar andere kanalen te voorkomen”. Nu valt het op dat lang niet alle gemeenten usability tests inzetten. Dat is niet alleen in strijd met de doelen van de overheid, maar ook vooral heel jammer voor je inwoner!

Usability tests zijn namelijk een uitermate efficiënt middel om je digitale dienstverlening te verbeteren. Je hebt maar een klein aantal gebruikers nodig die de test uitvoeren om de grootste knelpunten op je website te ontdekken. Je ontdekt waaróm gebruikers bepaalde taken niet kunnen afronden. Door deze directe feedback van je gebruikers kan je concrete wijzigingen aan je website doen. Hierdoor is je website meer afgestemd op je gebruiker, en volbrengen zij gemakkelijker hun taak.

Wij zijn al langer bezig met het uitvoeren van usability tests. De vorm die wij gebruiken is een taakprestatietest die gebruikers thuis, op hun eigen apparaat en op een moment dat het hun schikt uitvoeren. Dit soort tests kunnen bijvoorbeeld ook in een testlab, waar gebruikers op locatie komen om de test uit te voeren. Wij geven zelf de voorkeur aan een online tool. We zeggen altijd: het gedrag van een leeuw bestudeer je niet in de dierentuin.

Tijdens een taakprestatietest worden diverse statistieken van de deelnemers geregistreerd:

  • Hoe de deelnemers op de website navigeren.
  • Waar ze eventueel vastlopen.
  • Hoe lang ze erover doen om de taak te voltooien.
  • Welke mate zij wel / niet succesvol de taak voltooien.

Naast deze statistieken vragen we de deelnemers actief om feedback zodat we ook inzicht in de ervaring krijgen. Doordat elke deelnemer vanuit een andere achtergrond (bijvoorbeeld als professional of als inwoner) de taken uitvoert genereert deze methode geweldige inzichten om te verbeteren!

Door de combinatie van deze twee elementen – de statistiek en het ‘waarom’ – kunnen er concrete aanpassingen worden gedaan aan je website om de online dienstverlening te verbeteren.

Om een beeld te krijgen van hoe het cijfermatige deel van zo’n rapportage eruit ziet, kun je via onderstaande link een fictief rapport downloaden.

Fictief rapport usability onderzoek (397 downloads)

 

Deel het bericht

Over de schrijver

Reacties

Geen reacties.

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Vul je e-mailadres in, dan mail ik je de link naar de online training:

Tips voor een betere site

1 keer per maandVergrootglas logo
Exclusieve tips