Top 30 diensten op gemeentelijke websites landelijk in beeld
VNG Realisatie (voorheen KING), vroeg ons in 2016 om de top 30 taken op gemeentelijke websites landelijk in beeld te brengen. Met deze inzichten heeft VNG met name de kleinere gemeenten (met een kleine portemonnee) destijds geholpen om hun website te verbeteren. Hierdoor kunnen inwoners en ondernemers op gemeentelijke websites informatie en diensten sneller en gemakkelijker vinden. Een eerste stap naar betere digitale dienstverlening en een speerpunt van de Digitale Overheid.
Overzicht top 10 diensten op gemeentelijke websites
We tonen je hierbij de lijst van top 10 diensten op gemeentelijke websites in 2016.
% | Onderwerp | % | Dienst | % |
---|---|---|---|---|
1 | Contactgegevens | 7,4% | Algemene contactinformatie | 3,1% |
Openingstijden | 2,6% | |||
Overig* | 1,7% | |||
2 | Afval | 6,8% | Algemene informatie over afval | 2,3% |
Huisvuil | 1,6% | |||
Afvalkalender | 1,4% | |||
Afval scheiden | 1,2% | |||
Overig | 0,4% | |||
3 | Reisdocumenten | 6,2% | Paspoort | 2,7% |
Rijbewijs | 1,7% | |||
Identiteitskaart | 1,6% | |||
Overig | 0,2% | |||
4 | Vergunningen | 6,1% | Omgevingsvergunning | 2,9% |
Algemene informatie over vergunningen | 1,8% | |||
Parkeervergunning | 0,7% | |||
Overig | 0,7% | |||
5 | Uitkering / laag inkomen | 5,4% | Bijstand | 1,8% |
Regelingen voor minima | 1,1% | |||
Uitkering | 0,8% | |||
Schulden | 0,7% | |||
Overig | 1,1% | |||
6 | Wmo | 5,0% | Algemene informatie over Wmo | 1,7% |
Begeleiding thuis wonen | 1,1% | |||
Vervoer | 0,6% | |||
Overig | 1,7% | |||
7 | Belastingen | 5,0% | OBZ / WOZ | 2,1% |
Algemene informatie over belastingen | 1,0% | |||
Overig | 1,9% | |||
8 | Bouwen en verbouwen | 3,9% | Algemene informatie over bouwen en verbouwen | 1,8% |
Asbest | 0,5% | |||
Nieuwbouw | 0,5% | |||
Overig | 1,1% | |||
9 | Verhuizen | 3,5% | Verhuizen | 3,5% |
10 | Bestemmingsplan | 2,7% | Bestemmingsplan | 2,7% |
Rapport: top 30 diensten op gemeentelijke websites
Er is een toptakenanalyse gemaakt van het websitegedrag van 1,24 miljoen inwoners om voor gemeenten een helder en bruikbaar rapport op te leveren. Voor het onderzoek zijn zowel producten voor inwoners als ondernemers geanalyseerd. Eveneens is ons GBBO toptaken algoritme gebruikt om de top 30 diensten te verkrijgen vanuit de enorme datasets. Daarnaast brachten we de seizoen gevoeligheid van de belangrijkste diensten van inwoners en ondernemers in beeld.
Het resultaat is een helder en bruikbaar rapport op basis waarvan een gemeente de website op basis van (seizoengevoelige) toptaken maandelijks kan inrichten. Daardoor zijn beslissingen over de website gebaseerd op feiten in plaats van meningen van de organisatie. De opdrachtgevers waardeerden het project met een 9.
Ontvang het rapport nu.
Vertel je ons wie je bent? Dan sturen we je het rapport naar je toe.
* Deze velden zijn verplicht.
"*" geeft vereiste velden aan
Wij respecteren jouw privacy. Door gebruik te maken van dit formulier geef jij GBBO toestemming om je gegevens beveiligd op te slaan en te verwerken.
Breng je toptaken zelf in beeld en verbeter je website
Ben jij bezig met de website(s) van een publieke organisatie? Dan is de kans groot dat jij een website hebt waar bezoekers veel verschillende taken willen uitvoeren. Dat brengt de uitdaging met zich mee om alles goed voor elkaar te krijgen voor jouw bezoekers en jouw collega’s. Een lastig spanningsveld vaak. Maar hoe focus je dan op de juiste dingen voor jouw bezoekers? Hoe zorg je ervoor dat zij succesvol kunnen zijn op jouw website?
Met een toptakenonderzoek kun je een goed beeld krijgen waarvoor jouw bezoekers de website willen gebruiken. Op die manier kun je de informatie op je website beter vindbaar maken en de energie in de juiste onderwerpen steken. Zo kun je een groot deel van je websitebezoekers meer succesvol digitaal helpen. Ook voorkomt het lastige discussies die gebaseerd zijn op meningen, maar kun je met je online team opereren op basis van feiten. Genoeg voordelen dus! Wil je aan de slag met een toptakenonderzoek voor jouw website?
Onze klanten waarderen ons met:
Al meer dan 150 klanten
geholpen sinds 2013.
Klanten beoordelen ons met een 8,5 uit 100+ reviews op o.a. Google
We hebben meer dan 100 reviews ontvangen op o.a. Google.
Wij zijn trots op onze klanttevredenheid
We zijn trots op de waardering van onze klanten. Bekijk hier een selectie van de meer dan 100 reviews van onze opdrachtgevers.
“Tijdens het vernieuwen van onze website www.Kampen.nl bood GBBO goede ondersteuning. Ze toonden betrokkenheid bij de opdracht. Het was een prettige manier van samenwerken met als resultaat de oplevering van concrete resultaten en verbetermogelijkheden.”
Bertil van KolthoornGemeente Kampen
“Het samenwerken met GBBO was erg prettig. Ze gaven duidelijke adviezen op basis van het onderzoek wat ze voor ons hebben uitgevoerd. De afspraken werden goed nagekomen.”
Tineke van DijkGemeente Medemblik
“Bij GBBO kun je uitgaan van een goede, snelle en doelgerichte service. Ze luisteren naar de behoefte van de klant en vertalen die door naar een goede uitvoering.”
Hermannus StegemanGemeente Utrechtse Heuvelrug
“GBBO heeft een goed resultaat voor ons opgeleverd binnen de afgesproken tijd. Ze maken gebruik van tijdige besprekingen van goede tussenproducten. Ze hebben een goede inhoudelijke benadering van de vraagstelling en zetten goed door om tot een resultaat te komen. Bij GBBO hebben ze een prettige manier van werken en het time- en verwachtingenmanagement was goed.”
Frank FaberMinisterie van BZK
“Er zijn waardevolle onderzoeken door GBBO uitgevoerd die ons helpen bij het realiseren van de nieuwe website www.voorneaanzee.nl (fusie van 3 gemeenten). Er werd gezorgd voor een goed overzicht en wij zijn goed geholpen.”
Nienke van 't KloosterGemeente Voorne aan Zee
“GBBO heeft voor VNG.nl een klantreis onderzoek uitgevoerd. Dit ging hartikke goed. Ze zijn erg servicegericht, punctueel en houden zich aan de gemaakte afspraken. Het was allemaal duidelijk en de communicatie en planning waren goed.”
Remy ManckVNG Realisatie
“Tijdens het vernieuwen van onze website www.Kampen.nl bood GBBO goede ondersteuning. Ze toonden betrokkenheid bij de opdracht. Het was een prettige manier van samenwerken met als resultaat de oplevering van concrete resultaten en verbetermogelijkheden.”
Bertil van KolthoornGemeente Kampen
“Het samenwerken met GBBO was erg prettig. Ze gaven duidelijke adviezen op basis van het onderzoek wat ze voor ons hebben uitgevoerd. De afspraken werden goed nagekomen.”
Tineke van DijkGemeente Medemblik
“Bij GBBO kun je uitgaan van een goede, snelle en doelgerichte service. Ze luisteren naar de behoefte van de klant en vertalen die door naar een goede uitvoering.”
Hermannus StegemanGemeente Utrechtse Heuvelrug
“GBBO heeft een goed resultaat voor ons opgeleverd binnen de afgesproken tijd. Ze maken gebruik van tijdige besprekingen van goede tussenproducten. Ze hebben een goede inhoudelijke benadering van de vraagstelling en zetten goed door om tot een resultaat te komen. Bij GBBO hebben ze een prettige manier van werken en het time- en verwachtingenmanagement was goed.”
Frank FaberMinisterie van BZK
“Er zijn waardevolle onderzoeken door GBBO uitgevoerd die ons helpen bij het realiseren van de nieuwe website www.voorneaanzee.nl (fusie van 3 gemeenten). Er werd gezorgd voor een goed overzicht en wij zijn goed geholpen.”
Nienke van 't KloosterGemeente Voorne aan Zee
“GBBO heeft voor VNG.nl een klantreis onderzoek uitgevoerd. Dit ging hartikke goed. Ze zijn erg servicegericht, punctueel en houden zich aan de gemaakte afspraken. Het was allemaal duidelijk en de communicatie en planning waren goed.”
Remy ManckVNG Realisatie