Top 30 diensten op gemeentelijke websites landelijk in beeld
VNG Realisatie (voorheen KING), vroeg ons in 2016 om de top 30 taken op gemeentelijke websites landelijk in beeld te brengen. Met deze inzichten heeft VNG met name de kleinere gemeenten (met een kleine portemonnee) destijds geholpen om hun website te verbeteren. Hierdoor kunnen inwoners en ondernemers op gemeentelijke websites informatie en diensten sneller en gemakkelijker vinden. Een eerste stap naar betere digitale dienstverlening en een speerpunt van de Digitale Overheid.
Overzicht top 10 diensten op gemeentelijke websites
We tonen je hierbij de lijst van top 10 diensten op gemeentelijke websites in 2016.
% | Onderwerp | % | Dienst | % |
---|---|---|---|---|
1 | Contactgegevens | 7,4% | Algemene contactinformatie | 3,1% |
Openingstijden | 2,6% | |||
Overig* | 1,7% | |||
2 | Afval | 6,8% | Algemene informatie over afval | 2,3% |
Huisvuil | 1,6% | |||
Afvalkalender | 1,4% | |||
Afval scheiden | 1,2% | |||
Overig | 0,4% | |||
3 | Reisdocumenten | 6,2% | Paspoort | 2,7% |
Rijbewijs | 1,7% | |||
Identiteitskaart | 1,6% | |||
Overig | 0,2% | |||
4 | Vergunningen | 6,1% | Omgevingsvergunning | 2,9% |
Algemene informatie over vergunningen | 1,8% | |||
Parkeervergunning | 0,7% | |||
Overig | 0,7% | |||
5 | Uitkering / laag inkomen | 5,4% | Bijstand | 1,8% |
Regelingen voor minima | 1,1% | |||
Uitkering | 0,8% | |||
Schulden | 0,7% | |||
Overig | 1,1% | |||
6 | Wmo | 5,0% | Algemene informatie over Wmo | 1,7% |
Begeleiding thuis wonen | 1,1% | |||
Vervoer | 0,6% | |||
Overig | 1,7% | |||
7 | Belastingen | 5,0% | OBZ / WOZ | 2,1% |
Algemene informatie over belastingen | 1,0% | |||
Overig | 1,9% | |||
8 | Bouwen en verbouwen | 3,9% | Algemene informatie over bouwen en verbouwen | 1,8% |
Asbest | 0,5% | |||
Nieuwbouw | 0,5% | |||
Overig | 1,1% | |||
9 | Verhuizen | 3,5% | Verhuizen | 3,5% |
10 | Bestemmingsplan | 2,7% | Bestemmingsplan | 2,7% |
Rapport: top 30 diensten op gemeentelijke websites
Er is een toptakenanalyse gemaakt van het websitegedrag van 1,24 miljoen inwoners om voor gemeenten een helder en bruikbaar rapport op te leveren. Voor het onderzoek zijn zowel producten voor inwoners als ondernemers geanalyseerd. Eveneens is ons GBBO toptaken algoritme gebruikt om de top 30 diensten te verkrijgen vanuit de enorme datasets. Daarnaast brachten we de seizoen gevoeligheid van de belangrijkste diensten van inwoners en ondernemers in beeld.
Het resultaat is een helder en bruikbaar rapport op basis waarvan een gemeente de website op basis van (seizoengevoelige) toptaken maandelijks kan inrichten. Daardoor zijn beslissingen over de website gebaseerd op feiten in plaats van meningen van de organisatie. De opdrachtgevers waardeerden het project met een 9.
Ontvang het rapport nu.
Vertel je ons wie je bent? Dan sturen we je het rapport naar je toe.
* Deze velden zijn verplicht.
"*" geeft vereiste velden aan
Wij respecteren jouw privacy. Door gebruik te maken van dit formulier geef jij GBBO toestemming om je gegevens beveiligd op te slaan en te verwerken.
Breng je toptaken zelf in beeld en verbeter je website
Ben jij bezig met de website(s) van een publieke organisatie? Dan is de kans groot dat jij een website hebt waar bezoekers veel verschillende taken willen uitvoeren. Dat brengt de uitdaging met zich mee om alles goed voor elkaar te krijgen voor jouw bezoekers en jouw collega’s. Een lastig spanningsveld vaak. Maar hoe focus je dan op de juiste dingen voor jouw bezoekers? Hoe zorg je ervoor dat zij succesvol kunnen zijn op jouw website?
Met een toptakenonderzoek kun je een goed beeld krijgen waarvoor jouw bezoekers de website willen gebruiken. Op die manier kun je de informatie op je website beter vindbaar maken en de energie in de juiste onderwerpen steken. Zo kun je een groot deel van je websitebezoekers meer succesvol digitaal helpen. Ook voorkomt het lastige discussies die gebaseerd zijn op meningen, maar kun je met je online team opereren op basis van feiten. Genoeg voordelen dus! Wil je aan de slag met een toptakenonderzoek voor jouw website?
Onze klanten waarderen ons met:
Al meer dan 150 klanten
geholpen sinds 2013.
Klanten beoordelen ons met een 8,5 uit 100+ reviews op o.a. Google
We hebben meer dan 100 reviews ontvangen op o.a. Google.
Wij zijn trots op onze klanttevredenheid
We zijn trots op de waardering van onze klanten. Bekijk hier een selectie van de meer dan 100 reviews van onze opdrachtgevers.
“Ik zou GBBO zeker als eerste bureau aanbevelen om te helpen met digitale dienstverlening voor een gemeente. Ze denken ook mee aan de voorkant. Het is meer dan alleen een nieuwe website maken (www.voorneaanzee.nl). De samenwerking heb ik als prettig ervaren.”
Angelique MeijnenGemeente Voorne aan Zee
"De samenwerking met GBBO is erg prettig. Ze denken goed mee en komen met verschillende oplossingen en ideeën. Het is te merken dat ze vanuit expertise goede adviezen kunnen geven, die worden weergegeven in duidelijke rapportages."
Erik VogelzangGemeente Veenendaal
“Tijdens het onderzoeken van onze website www.medemblik.nl was GBBO erg proactief en hield zich strak aan de afspraken. Er werd tijdig gecommuniceerd en er zit echt toegevoegde waarde in de adviezen en onderzoeken van GBBO.”
Hèlen BootsGemeente Medemblik
“GBBO gaf goede terugkoppelingen tijdens het onderzoek wat ze voor ons hebben uitgevoerd. Ze zijn erg kundig, werken effectief en denken goed mee. Dit maakte het werken zeer prettig.”
Marieke BoltGemeente Veenendaal
“Kenmerkend voor GBBO is de betrouwbaarheid, de transparante communicatie en de open houding die ze hebben. GBBO maakte het mij namelijk makkelijk om het project succesvol uit te kunnen voeren. Ze hebben een overzichtelijk rapport met toepasbare verbeteracties opgeleverd voor Texel.nl.”
Denise WillemsteinGemeente Texel
“GBBO beschikt over gedegen kennis. Ze zijn betrouwbaar en prettig in de omgang.”
Arian StobbelaarGemeente Kampen
“Ik zou GBBO zeker als eerste bureau aanbevelen om te helpen met digitale dienstverlening voor een gemeente. Ze denken ook mee aan de voorkant. Het is meer dan alleen een nieuwe website maken (www.voorneaanzee.nl). De samenwerking heb ik als prettig ervaren.”
Angelique MeijnenGemeente Voorne aan Zee
"De samenwerking met GBBO is erg prettig. Ze denken goed mee en komen met verschillende oplossingen en ideeën. Het is te merken dat ze vanuit expertise goede adviezen kunnen geven, die worden weergegeven in duidelijke rapportages."
Erik VogelzangGemeente Veenendaal
“Tijdens het onderzoeken van onze website www.medemblik.nl was GBBO erg proactief en hield zich strak aan de afspraken. Er werd tijdig gecommuniceerd en er zit echt toegevoegde waarde in de adviezen en onderzoeken van GBBO.”
Hèlen BootsGemeente Medemblik
“GBBO gaf goede terugkoppelingen tijdens het onderzoek wat ze voor ons hebben uitgevoerd. Ze zijn erg kundig, werken effectief en denken goed mee. Dit maakte het werken zeer prettig.”
Marieke BoltGemeente Veenendaal
“Kenmerkend voor GBBO is de betrouwbaarheid, de transparante communicatie en de open houding die ze hebben. GBBO maakte het mij namelijk makkelijk om het project succesvol uit te kunnen voeren. Ze hebben een overzichtelijk rapport met toepasbare verbeteracties opgeleverd voor Texel.nl.”
Denise WillemsteinGemeente Texel
“GBBO beschikt over gedegen kennis. Ze zijn betrouwbaar en prettig in de omgang.”
Arian StobbelaarGemeente Kampen