Gebruikersonderzoek Website
Zonder inzicht in het gedrag en wensen van jouw websitebezoekers is het onmogelijk om een goede website te maken en behouden. Door gebruikersonderzoek te doen, verzamel je dé inzichten om jouw website gebruiksvriendelijk te maken. Op die manier kun jij je doelgroep helpen om informatie te vinden en jouw informatie en digitale diensten succesvoller te gebruiken op je website.
Klanten beoordelen ons met een 8,5 uit 100+ reviews op o.a. Google
Wij scoren een 8,5 uit 100+ reviews
Carolien NicolaiGemeente Zeewolde“Het topnavigatie onderzoek (werkt een topnavigatie goed of niet goed?) dat GBBO voor gemeente Harderwijk, Ermelo en Zeewolde heeft uitgevoerd was erg nuttig en verliep vlot. We merkten dat GBBO flexibel is.”
Een goede website kan niet zonder gebruikersonderzoek
Wanneer je geen gebruikersonderzoek uitvoert, ervaar je een aantal nadelen:
- Geen inzicht in gedrag en behoefte bezoekers: je weet niet wie je bezoekers zijn en wat ze willen doen op jouw website. Je weet ook niet of de content en diensten op de website bruikbaar zijn.
- Gemiste kansen voor verbeteringen: zonder onderzoek naar je website heb je geen beeld in welke onderdelen te verbeteren zijn om je gebruikers meer van dienst te zijn.
en dit geeft veel negatieve gevolgen
- Verloren tijd, energie en geld: het bouwen en onderhouden van een website kost veel middelen. Zonder gebruikersonderzoek naar je website, loop je een groter risico middelen te investeren in zaken die er niet toe doen.
- Slechte gebruikerservaring = ontevredenheid en onnodige kosten: zonder gebruikersonderzoek loop je het risico dat de website niet aansluit bij de voorkeuren van je doelgroep. Dit leidt vaak tot een slechtere gebruikerservaring. Deze slechte gebruikerservaring leidt tot onnodige kanaalswitches naar duurdere contactkanalen. En dus meer onnodige kosten.
Onze klanten waarderen ons met:
Al meer dan 150 klanten
geholpen sinds 2013.
Klanten beoordelen ons met een 8,5 uit 100+ reviews op o.a. Google
We hebben meer dan 100 reviews ontvangen op o.a. Google.
Neem vrijblijvend contact op met Pieter
Over GBBO
Jouw website en webteam tot een succes maken. Dat is waar wij voor gaan. Samen met jou en je collega’s werken we aan betere, gebruiksvriendelijkere en toegankelijkere digitale dienstverlening. Dat maakt het leven van inwoners, ondernemers, cliënten, patiënten, studenten, huurders en leden namelijk een stuk prettiger. Onze deskundige en zeer ervaren online professionals helpen je graag om jouw digitale uitdaging samen tot een succes te maken.
Start met gebruikersonderzoek en verbeter jouw website
Wil je een goed presterende website? Het betrekken van je gebruikers door middel van onderzoek is dan cruciaal. Schakel ons in om deze gespecialiseerde onderzoeken uit te voeren. Ervaar de volgende voordelen als je met ons werkt:
- De juiste methodes en inzichten: je krijgt de beschikking over een onderzoeksbureau met meer dan 10 jaar ervaring met gebruikersonderzoek voor websites in het publieke domein. Afhankelijk van je vraag kunnen we uit een menukaart van onderzoeken kiezen wat de juiste aanpak is. Dit zijn beproefde methodes zoals: toptakenonderzoek, contentanalyse, klanttevredenheidsonderzoek, card sorting, tree testing en usability testing. Verwacht de juiste inzichten en adviezen om jouw website goed te laten presteren voor je gebruikers.
- Ontzorgen: je hoeft zelf geen gebruikersonderzoek voor je website te doen. Je krijgt van ons vervolgens super nuttige inzichten hoe je website presteert en hoe je deze kunt verbeteren. Zo kun jij relaxen en doen wij het harde werk.
- Landelijke dekking: ongeacht waar je met je organisatie zit, GBBO helpt alle publieke organisaties in Nederland.
En ervaar nog meer voordelen
- Klanttevredenheid 8,5: je kunt een goede dienstverlening verwachten. Sinds de oprichting van GBBO in 2013, hebben we een gemiddelde klanttevredenheid van een 8,5.
- Samenwerken met plezier: je krijgt vaak een glimlach op je gezicht tijdens de sessies die we met jou en je team hebben. Wij zorgen ervoor dat je energie krijgt van onze sessies en inzichten.
- Betere website = meer tevredenheid en minder onnodige kosten: je krijgt van ons de juiste inzichten om je website en online dienstverlening te verbeteren. Je helpt je bezoekers steeds beter en realiseert hierdoor minder onnodige klantcontactkosten meer tevreden gebruikers.
6 redenen om
voor ons te kiezen
1Aantoonbare betere website voor jouw eindgebruikers
Met onze gespecialiseerde gebruikersonderzoek(en) realiseren we voor jou een succesvolle website
2Betrouwbare partner: 10+ jaar ervaring met websites in de publieke sector
We begrijpen jouw wereld en spreken jouw taal. Voor 150+ verschillende publieke organisaties 300+ opdrachten succesvol uitgevoerd.
3Hoge klanttevredenheid: 8,5 op basis van 100+ reviews
Jou tevreden maken én houden is onze missie. Van start tot einde ontvang jij van onze professionals een uitstekende dienstverlening.
4Werken met plezier
Een goed resultaat zet je neer in een goede sfeer. We maken er met jou en je collega’s een mooi en leuk traject van.
5Deskundige webprofessionals met gemiddeld 10+ jaar ervaring
Verwacht een hoge mate van deskundigheid rondom alles wat met websites en digitale dienstverlening te maken heeft.
6Beschikbaar in heel Nederland
Je kunt ons inschakelen voor opdrachten in heel Nederland
Website vernieuwen? Ontvang een gratis plan van aanpak
Bij het plan van aanpak krijg je:
- Een aanpak op maat om jouw website te vernieuwen
- Inzicht in wat jouw vernieuwingsproject gaat kosten
- Een concrete planning
- Inzicht in welke expertise je nodig hebt
Gebaseerd op onze bewezen aanpak voor meer dan 50 publieke organisaties. Speciaal voor jou op maat gemaakt.
Deze stappen gaan we samen zetten
Het laten uitvoeren van gebruikersonderzoek voor je website werkt als volgt:
1Afspraak plannen
Maak een afspraak met Pieter Pinxten (video- of telefoongesprek).
2Intakegesprek
Bespreek jouw situatie en wat voor soort ondersteuning je graag zou willen van GBBO. We zijn ook benieuwd naar jouw wensen en wanneer je wilt beginnen en wat je budget is. Pieter bespreekt tijdens het gesprek gelijk een mogelijke aanpak. Doel is dat deze aanpak bij jouw wensen aansluit en jij hier een goed gevoel over krijgt.
3Voorstel maken
Na afloop van het gesprek maakt Pieter een beknopt voorstel. We laten je weten wanneer wij de opdracht kunnen opstarten en afronden. Verwacht binnen een week een voorstel inclusief bespreking.
4Bespreken voorstel
We bespreken het voorstel graag met jou en relevante collega’s. Zorg jij ervoor dat de beslissers/budgethouder aanwezig zijn? Zo kan er vlot een besluit genomen worden op korte termijn of jullie willen starten met het gebruikersonderzoek.
5Besluitvorming
Na de bespreking van het voorstel ontvang je deze digitaal. Je hebt nu de tijd om je besluit te nemen of je ons wilt inschakelen voor deze opdracht. Mochten er nog zaken ontbreken of onduidelijk zijn, dan kunnen we het voorstel uiteraard nog voor je wijzigen zodat het helemaal aansluit bij je wensen.
6Aan de slag
We danken je voor het vertrouwen! We brengen je in contact met de collega / collega’s die aan de slag gaan voor jou en je team en starten het project op. Let’s go!
Starten met gebruikersonderzoek voor je website? Maak nu die afspraak
Het is tijd om jouw website te verbeteren met gebruikersonderzoek. Maak nu een kennismakingsafspraak. We bespreken graag jouw situatie en wensen tijdens een persoonlijk gesprek.
Veelgestelde vragen
Ons bedrijf is ontstaan vanuit ons gratis onderzoek voor gemeenten: ‘Gedragsanalyse en Benchmark van Burgers op Overheidswebsites’ dat wij uitvoerden tussen 2012 en 2017. Op het hoogtepunt van het onderzoek deden 162 gemeenten mee.
Sinds 2013 helpen wij gemeenten en andere publieke organisaties met het onderzoeken en verbeteren van hun websites. Dit omvat al snel een track record van meer dan 300 betaalde opdrachten aangevuld met het gratis benchmarkonderzoek voor 162 gemeentelijke websites. De gemiddelde klanttevredenheid over al deze jaren heen is een 8,5. Je kunt van ons dus goede dienstverlening verwachten,
We zijn een expert in het uitvoeren van gebruikersonderzoek voor publieke websites. Wanneer je samenwerkt met GBBO profiteer je van veel kennis om de juiste methodiek in te zetten voor jouw vraagstuk. Afhankelijk van je vraag kunnen we uit een menukaart van onderzoeksmethodes kiezen wat de juiste route is. Dit zijn beproefde methodes zoals: toptakenonderzoek, contentanalyse, klanttevredenheidsonderzoek, card sorting, tree testing en usability testing. Verwacht van ons de juiste aanpak, inzichten en adviezen om jouw website goed te laten presteren voor je gebruikers.
Wil je wat meer weten over hoe opdrachtgevers ons ervaren? Op onze website staan verschillende ervaringen van onze opdrachtgevers beschreven. Bekijk gerust eens de klantcases en succesverhalen van onze klanten.
Onze professionals hebben over het algemeen tussen de 10 en 25 jaar ervaring in het online vak en specifiek gebruikersonderzoek. Voor gebruikersonderzoeken kan het zijn dat we met een combinatie van een senior en een junior werken. Onze collega’s die gebruikersonderzoek uitvoeren hebben altijd een HBO of Master opleiding behaald waarin onderzoek een grote component is.
Over het algemeen willen we je altijd helpen. Dat is onze ambitie. GBBO heeft zoals dat heet een vaste schil van medewerkers die in dienst zijn. En er is een flexibele schil van deskundige en ervaren zelfstandige professionals waar wij afspraken mee hebben gemaakt. Dit zorgt er eigenlijk voor dat we in 9 van de 10 gevallen de opdracht kunnen uitvoeren. Je weet altijd snel waar je aan toe bent bij GBBO.
Omdat we de gebruikersonderzoeken al tientallen of zelfs honderden keren hebben uitgevoerd hanteren we nagenoeg voor bijna elk soort onderzoek een vaste prijs. Je weet daardoor altijd op voorhand waar je qua investering aan toe bent. Wel zo prettig toch?
Voor een aantal onderdelen is het altijd maatwerk en sterk afhankelijk van gemaakte keuzes in het traject. Voorbeeld: bij een klanttevredenheidsonderzoek is bijvoorbeeld het aantal respons en benodigde analyse van open vragen een belangrijke factor qua hoeveel uren een onderzoek vergt. We werken in dat geval op basis van een afspraak over het aantal verwachte uren en het uurtarief. Over het algemeen schatten we dan bandbreedtes in van minimum en maximum uren per onderdeel. Met als doelstelling om natuurlijk altijd zo min mogelijk uren te werken voor het gewenste resultaat.
Onze prijzen bestaan altijd uit een all-in tarief waarmee alle soorten kosten zijn gedekt van onze diensten. Denk aan kosten zoals reiskosten, telefoonkosten, papierkosten, softwarekosten, personeelskosten enzovoorts. Dit neemt GBBO allemaal voor zijn rekening.
Veel gebruikersonderzoek voor jouw website en digitale dienstverlening kan op afstand plaatsvinden. De inzichten en adviezen presenteren we vaak op locatie, maar ook regelmatig op afstand via een digitale sessie. Sommige onderzoeken voeren we juist specifiek op locatie uit zoals een usability test en card sorting. Afhankelijk van je wensen bespreken we samen wat de ideale invulling wordt van het op afstand en op locatie samenwerken. In goed overleg komen we er eigenlijk altijd wel uit.
Nagenoeg alle gebruikersonderzoeken die wij uitvoeren voor jouw website hebben we tientallen of soms zelf honderden keren al uitgevoerd voor publieke organisaties. We hanteren interne standaardprocedures hoe we deze onderzoeken uitvoeren en opleveren aan opdrachtgevers. Zo waarborgen we een hoge kwaliteit van onze dienstverlening.
Het kan voorkomen dat het werk van ons toch niet helemaal bevalt. Dit gebeurt niet vaak, maar mocht het gebeuren dan gaan we graag in overleg over een oplossing. Er zijn situaties waarbij het helpt om betere werkafspraken te maken en verwachtingen naar elkaar toe te verbeteren. Vervolgens gaan we tussentijds de samenwerking evalueren om een succesvolle samenwerking te realiseren. Blijkt het toch echt niet te werken? Dan kunnen we altijd bekijken of we een andere consultant kunnen aanbieden of een andere scope van de opdracht vaststellen. Mocht dit niet lukken, dan is een andere optie om de opdracht stop te zetten en eventueel te veel betaald geld te retourneren. Dit is sinds ons bestaan overigens zelden voorgekomen.
Wij hanteren voor deze dienstverlening een werkwijze van een gedeeltelijke aanbetaling van onze diensten. Bij ingeschatte werkzaamheden met een minimum en maximumbandbreedte ontvang je periodiek een statusupdate van gemaakte uren en ureninzet ter akkoord. Zo blijf je als opdrachtgever aan het stuur en heb je goed inzicht in de opgeleverde resultaten en het budget.
Jazeker. We bieden verschillende diensten aan wat betreft het verbeteren van websites, digitale dienstverlening en/of leveren van interim webprofessionals voor je online team. Bekijk voor het overzicht van diensten de homepage of het menu.
Klantcases
We zijn jouw beste keuze om een digitale uitdaging op te pakken. Geloof je dit niet? Kies een case en bekijk hoe wij resultaten behalen.
Wij zijn trots op onze klanttevredenheid
We zijn trots op de waardering van onze klanten. Bekijk hier een selectie van de meer dan 100 reviews van onze opdrachtgevers.
“GBBO heeft een goed resultaat voor ons opgeleverd binnen de afgesproken tijd. Ze maken gebruik van tijdige besprekingen van goede tussenproducten. Ze hebben een goede inhoudelijke benadering van de vraagstelling en zetten goed door om tot een resultaat te komen. Bij GBBO hebben ze een prettige manier van werken en het time- en verwachtingenmanagement was goed.”
Frank FaberMinisterie van BZK
“GBBO heeft ons geholpen met het onderzoeken van onze website (www.groningen.nl). Het was duidelijk te merken dat ze heel veel kennis van zaken hebben en veel ervaring hebben met zowel grote als kleine gemeenten. GBBO is altijd bereid om mee te denken vanuit het standpunt en de mogelijkheden van de gemeente en is erg betrokken.”
Auktje BootsmanGemeente Groningen
“De samenwerking met GBBO was goed. Afspraak is afspraak, ze zijn resultaatgericht en het zijn leuke lui om mee te werken. Ze nemen veel werk uit handen. Ze zijn goed in staat om te luisteren en de echte vraag te achterhalen. Er wordt niet gestart en met oogkleppen op naar het resultaat gewerkt. Ze hebben veel ervaring en dat betaalt zich uit in de samenwerking en de resultaten. Bij GBBO zijn ze zeer kundig op het domein van gemeentelijke digitale dienstverlening."
Tjerk VenrooyVNG Realisatie
“GBBO heeft voor VNG.nl een klantreis onderzoek uitgevoerd. Dit ging hartikke goed. Ze zijn erg servicegericht, punctueel en houden zich aan de gemaakte afspraken. Het was allemaal duidelijk en de communicatie en planning waren goed.”
Remy ManckVNG Realisatie
“Het topnavigatie onderzoek (werkt een topnavigatie goed of niet goed?) dat GBBO voor gemeente Harderwijk, Ermelo en Zeewolde heeft uitgevoerd was erg nuttig en verliep vlot. We merkten dat GBBO flexibel is.”
Carolien NicolaiGemeente Zeewolde
“Er zijn waardevolle onderzoeken door GBBO uitgevoerd die ons helpen bij het realiseren van de nieuwe website www.voorneaanzee.nl (fusie van 3 gemeenten). Er werd gezorgd voor een goed overzicht en wij zijn goed geholpen.”
Nienke van 't KloosterGemeente Voorne aan Zee
“GBBO heeft een goed resultaat voor ons opgeleverd binnen de afgesproken tijd. Ze maken gebruik van tijdige besprekingen van goede tussenproducten. Ze hebben een goede inhoudelijke benadering van de vraagstelling en zetten goed door om tot een resultaat te komen. Bij GBBO hebben ze een prettige manier van werken en het time- en verwachtingenmanagement was goed.”
Frank FaberMinisterie van BZK
“GBBO heeft ons geholpen met het onderzoeken van onze website (www.groningen.nl). Het was duidelijk te merken dat ze heel veel kennis van zaken hebben en veel ervaring hebben met zowel grote als kleine gemeenten. GBBO is altijd bereid om mee te denken vanuit het standpunt en de mogelijkheden van de gemeente en is erg betrokken.”
Auktje BootsmanGemeente Groningen
“De samenwerking met GBBO was goed. Afspraak is afspraak, ze zijn resultaatgericht en het zijn leuke lui om mee te werken. Ze nemen veel werk uit handen. Ze zijn goed in staat om te luisteren en de echte vraag te achterhalen. Er wordt niet gestart en met oogkleppen op naar het resultaat gewerkt. Ze hebben veel ervaring en dat betaalt zich uit in de samenwerking en de resultaten. Bij GBBO zijn ze zeer kundig op het domein van gemeentelijke digitale dienstverlening."
Tjerk VenrooyVNG Realisatie
“GBBO heeft voor VNG.nl een klantreis onderzoek uitgevoerd. Dit ging hartikke goed. Ze zijn erg servicegericht, punctueel en houden zich aan de gemaakte afspraken. Het was allemaal duidelijk en de communicatie en planning waren goed.”
Remy ManckVNG Realisatie
“Het topnavigatie onderzoek (werkt een topnavigatie goed of niet goed?) dat GBBO voor gemeente Harderwijk, Ermelo en Zeewolde heeft uitgevoerd was erg nuttig en verliep vlot. We merkten dat GBBO flexibel is.”
Carolien NicolaiGemeente Zeewolde
“Er zijn waardevolle onderzoeken door GBBO uitgevoerd die ons helpen bij het realiseren van de nieuwe website www.voorneaanzee.nl (fusie van 3 gemeenten). Er werd gezorgd voor een goed overzicht en wij zijn goed geholpen.”
Nienke van 't KloosterGemeente Voorne aan Zee
Succesverhalen
van klanten
Iedereen kan van alles beloven. Wij geven je bewijs over hoe het is om te werken met ons. Daarom laten we onze klanten graag aan het woord.
Neem vrijblijvend contact op met Pieter
Klant aan het woord
“Het topnavigatie onderzoek (werkt een topnavigatie goed of niet goed?) dat GBBO voor gemeente Harderwijk, Ermelo en Zeewolde heeft uitgevoerd was erg nuttig en verliep vlot. We merkten dat GBBO flexibel is.”
Carolien NicolaiGemeente Zeewolde
Klanten beoordelen ons met een
8,5 uit 100+ reviews op o.a. Google