• Op tijd overgestapt naar een nieuwe website en leverancier
  • Veel draagvlak gecreëerd
  • Inwoners en ondernemers enthousiast over de nieuwe website

De uitdaging

Gemeente Medemblik is een Westfriese gemeente waar we met veel plezier al 10 jaar opdrachten voor uitvoeren. In 2016 waren er verschillende redenen waarom de gemeente een nieuwe website overwoog.

  • De oude website bevatte veel (oude) content waardoor de vindbaarheid van informatie door de jaren heen achteruit was gegaan.
  • Het contract met de huidige content management systeem leverancier liep af waardoor het een logisch moment was om een verandering in gang te zetten.
  • Afdelingshoofd publieke dienstverlening Tineke van Dijk gaf aan dat zij de expertise en mankracht misten om het project zelf te leiden.

De vraag die Tineke aan ons stelde was:

"Hoe kan GBBO helpen een CMS leverancier te selecteren, de nieuwe website van gemeente Medemblik te lanceren en implementeren in de organisatie?"

Hierbij moesten niet alleen de inwoners en ondernemers worden meegenomen. Ook de eigen collega’s en leveranciers betrekken was een belangrijk onderdeel van het project.

Hoe we de uitdaging hebben opgelost

We zijn aangesteld als projectleider nieuwe website en een periode van ongeveer 10 maanden hebben we de volgende stappen gezet:

1. Voorbereiden:

Het opstellen van een projectplan en vervolgens aan de slag met het interviewen van relevante personen om te komen tot een gedeeld beeld voor een programma van eisen voor de nieuwe website (PvE).

2. Selecteren CMS leverancier: 

Een vooraf gemaakte keuzen voor het open source systeem TYPO3, ontwikkelen van de aanbestedingsdocumentatie en begeleiden van de aanbesteding en CMS selectie van leverancier SimplyAdmire (tegenwoordig OpenGemeenten). De selectie is grondig aangepakt door middel van een uitgebreide analyse en demonstraties van de webbouwers.

De aanpak van GBBO in samenwerking met gemeente Medemblik en specifiek de inkopers heeft geleid tot een aanbesteding die perfect volgens de regels is uitgevoerd. Daarbij is er een zo objectief mogelijk beeld verkregen van de leveranciers waardoor een goed onderbouwde keuze is gemaakt.

3. Ontwikkelfase

  • Oprichten projectgroep voor de ontwikkeling en implementatie van de website.
  • Aansturen van het projectteam, de CMS leverancier en verdere betrokken partijen.
  • Ontwikkelen van een klantgerichte websitestructuur op basis van toptakenanalyse en card sorting
  • Overzetten van content van gemeente Barneveld en aanpassen naar gemeente Medemblik’s behoeften.
  • Samenwerken met het designbureau om een gebruiksvriendelijk design voor Medemblik.nl te realiseren
  • Creëren van draagvlak bij het college van B&W, afdelingen binnen de organisatie en bij inwoners en ondernemers
  • Usability-tests met inwoners/ondernemers voor een check of de nieuwe website goed presteert en inzichten voor verdere optimalisatie vóór de livegang

De laatste stap voor livegang was het uitvoeren van usability-tests met inwoners van de gemeente Medemblik. Het doel van deze tests was om te achterhalen of de website goed functioneerde. En of er nog knelpunten zijn die opgelost moeten worden voor livegang.

Deelnemers wisten de taken grotendeels succesvol te voltooien en gaven aan enthousiast te zijn over de nieuwe website. Na afloop kon tot ieders volle tevredenheid worden geconcludeerd dat de nieuwe website goed functioneerde. Een geweldig inzicht! Het team was erg blij met de resultaten.

Lancering

De website is 6 december 2017 succesvol gelanceerd. Een website die door middel van het betrekken van inwoners en ondernemers en de organisatie een grote kwaliteitsverbetering betekende.

Resultaten

Onze klant over deze opdracht

“Het samenwerken met GBBO was erg prettig. Ze gaven duidelijke adviezen op basis van het onderzoek wat ze voor ons hebben uitgevoerd. De afspraken werden goed nagekomen.”

Tineke van Dijk
Afdelingshoofd Publiek

Wij over deze opdracht

“Door de verplichting om binnen een jaar een nieuwe website leverancier te selecteren en daarbij een nieuwe gebruiksvriendelijke website te ontwikkelen moesten we hard aan de bak. Bij de overheid zijn de doorlooptijden door wettelijke verplichtingen wat langer dan in de commerciële wereld. Door een goede samenwerking met de organisatie hebben we samen deze klus goed geklaard een heel mooi gebruiksvriendelijk resultaat behaald. Op moment van schrijven van deze case (8 februari 2024) is de gemeente nog steeds tevreden afnemer van de diensten van de geselecteerde webbouwer.”

Pieter Pinxten
Directeur GBBO

Onze klanten waarderen ons met:

Al meer dan 150 klanten
geholpen sinds 2013.

Klanten beoordelen ons met een 8,5 uit 100+ reviews op o.a. Google

We hebben meer dan 100 reviews ontvangen op o.a. Google.

Het team van GBBO

Wij zijn trots op onze klanttevredenheid

We zijn trots op de waardering van onze klanten. Bekijk hier een selectie van de meer dan 100 reviews van onze opdrachtgevers.

“De flexibiliteit van GBBO was top tijdens het project om onze website van gemeente Midden-Drenthe te vernieuwen. Ik ben heel positief.”

Lisa Busstra - Stormezand
Gemeente Midden-Drenthe

"GBBO heeft ons geholpen met de projectleiding voor de vernieuwing van www.dronten.nl. GBBO denkt mee en ontzorgt enorm. Ze hebben de goede ideeën en het lijkt of hen niks te veel is gevraagd.”

Nadine Westenbrink
Gemeente Dronten

“Bij GBBO kijken ze altijd naar een passende oplossing. Ze zijn direct, maken gebruik van korte lijnen en denken goed mee. Dit zorgt voor een fijne samenwerking. We hebben het project kunnen maken naar ons eigen idee.“

Anja Nieuweboer
SED Organisatie

“GBBO voerde voor ons de projectleiding voor het vernieuwen van de website van www.meierijstad.nl uit. Ze hebben kennis en enthousiasme ingebracht, er was een goede klik met het online team, het managen van de CMS leverancier ging goed en het project is tijdig en binnen budget opgeleverd met een hoge kwaliteit. Als kers op de taart is er nog een collega getraind door GBBO waar we heel blij mee zijn.”

Carl van der Pol
Gemeente Meierijstad

"De begeleiding van GBBO voor het vernieuwen van www.drechterland.nl was erg goed. We werden serieus genomen en de communicatie verliep goed. Het is te merken dat GBBO erg deskundig en professioneel is. We voelden ons echt klant."

Jolien Wagenaar
Gemeente Drechterland

“GBBO bood goede begeleiding in de mogelijkheden van klantonderzoek. Tijdens het project werd er goed meedacht over onze wensen en mogelijkheden. Het project liep goed in de fases die zijn afgestemd. Ik kreeg heel snel antwoord op vragen en werd tijdig geïnformeerd. De verslagen na een overleg waren ook snel beschikbaar.”

Bianca Tesselaar
SED Organisatie

“De flexibiliteit van GBBO was top tijdens het project om onze website van gemeente Midden-Drenthe te vernieuwen. Ik ben heel positief.”

Lisa Busstra - Stormezand
Gemeente Midden-Drenthe

"GBBO heeft ons geholpen met de projectleiding voor de vernieuwing van www.dronten.nl. GBBO denkt mee en ontzorgt enorm. Ze hebben de goede ideeën en het lijkt of hen niks te veel is gevraagd.”

Nadine Westenbrink
Gemeente Dronten

“Bij GBBO kijken ze altijd naar een passende oplossing. Ze zijn direct, maken gebruik van korte lijnen en denken goed mee. Dit zorgt voor een fijne samenwerking. We hebben het project kunnen maken naar ons eigen idee.“

Anja Nieuweboer
SED Organisatie

“GBBO voerde voor ons de projectleiding voor het vernieuwen van de website van www.meierijstad.nl uit. Ze hebben kennis en enthousiasme ingebracht, er was een goede klik met het online team, het managen van de CMS leverancier ging goed en het project is tijdig en binnen budget opgeleverd met een hoge kwaliteit. Als kers op de taart is er nog een collega getraind door GBBO waar we heel blij mee zijn.”

Carl van der Pol
Gemeente Meierijstad

"De begeleiding van GBBO voor het vernieuwen van www.drechterland.nl was erg goed. We werden serieus genomen en de communicatie verliep goed. Het is te merken dat GBBO erg deskundig en professioneel is. We voelden ons echt klant."

Jolien Wagenaar
Gemeente Drechterland

“GBBO bood goede begeleiding in de mogelijkheden van klantonderzoek. Tijdens het project werd er goed meedacht over onze wensen en mogelijkheden. Het project liep goed in de fases die zijn afgestemd. Ik kreeg heel snel antwoord op vragen en werd tijdig geïnformeerd. De verslagen na een overleg waren ook snel beschikbaar.”

Bianca Tesselaar
SED Organisatie

Succesverhalen
van klanten

Iedereen kan van alles beloven. Wij geven je bewijs over hoe het is om te werken met ons. Daarom laten we onze klanten graag aan het woord.

Website vernieuwen? Ontvang een gratis plan van aanpak

Bij het plan van aanpak krijg je:

Gebaseerd op onze bewezen aanpak voor meer dan 50 publieke organisaties. Speciaal voor jou op maat gemaakt.

6 redenen om
voor ons te kiezen

  1. 1Betrouwbare partner: 10+ jaar ervaring met websites in de publieke sector

    We begrijpen jouw wereld en spreken jouw taal. We hebben 150+ verschillende publieke opdrachtgevers geholpen en meer dan 500 opdrachten succesvol uitgevoerd.

  2. 2Hart voor de publieke sector

    Gaat jouw hart ook sneller kloppen van het verbeteren van de digitale dienstverlening,
    waarbij het om de mens draait en niet om het geld? Ons hart ook!

  3. 3Hoge klanttevredenheid: 8,5 op basis van 150 reviews

    Jou als opdrachtgever tevreden maken én houden is onze missie. Van start tot einde ontvang jij van onze professionals een uitstekende dienstverlening.

  4. 4Deskundige webprofessionals met gemiddeld 10+ jaar ervaring

    Onze interim professionals hebben gemiddeld 10+ jaar ervaring met ‘online’. Verwacht een hoge mate van deskundigheid rondom alles wat met websites en digitale dienstverlening te maken heeft.

  5. 5Beschikbaar in heel Nederland

    Je kunt ons inschakelen voor opdrachten in heel Nederland

  6. 6Samenwerken met plezier

    Samenwerken met GBBO is leuk! We vieren graag successen met jou, spreken
    waardering naar elkaar uit en organiseren bijeenkomsten die energie geven en niet
    kosten.

Over GBBO

Jouw website en webteam tot een succes maken. Dat is waar wij voor gaan. Samen met jou en je collega’s werken we aan betere, gebruiksvriendelijkere en toegankelijkere digitale dienstverlening. Dat maakt het leven van inwoners, ondernemers, cliënten, patiënten, studenten, huurders en leden namelijk een stuk prettiger. Onze deskundige en zeer ervaren online professionals helpen je graag om jouw digitale uitdaging samen tot een succes te maken.