Vernieuwen website en realiseren van een nieuw online team voor gemeente Midden-Drenthe
In circa 1 jaar hebben we samen de gehele digitale dienstverlening succesvoller gemaakt. Veel van onze specialismes zijn op deze leuke opdracht ingezet.
Nieuwe gebruiksvriendelijke website en leverancier
Nieuw online team (2,6 FTE)
Van 2.600 naar 200 pagina's
De start
Voor de gemeente Midden-Drenthe hebben we bijna alle specialisten en soorten dienstverlening ingezet. Een mooie en gevarieerde opdracht waarbij beide partijen elkaar steeds meer gingen waarderen en er uiteindelijk een mooie uitbreiding van de originele scope plaatsvond. Wat begon met de wens om de website te vernieuwen, is er afgesloten met een nieuw gerealiseerd webteam. Hiermee is de gemeente Midden-Drenthe klaar om de hoge kwaliteit van de website te behouden én elke dag de digitale dienstverlening een stapje verder te brengen.
De eerste contacten waren tussen Pieter Pinxten maar al snel waren de senior projectleider en senior contentspecialist van GBBO aangehaakt. Zij hebben samen met o.a. Jeroen Dijkema, intern projectleider, Lisa Stormezand, manager KCC, en Kristiaan Benes, manager ICT, een monsterklus geklaard waarbij GBBO als eindcijfer een 9 kreeg voor de geleverde diensten.
Het traject
De website van de gemeente Midden-Drenthe was nodig toe aan een visuele update maar zeker ook aan een digitaal toegankelijk en dienstverlenend karakter. Er waren intern, maar ook vanuit inwoners en ondernemers klachten over het niet kunnen vinden van informatie en producten en diensten. Er stond bijvoorbeeld ontzettend veel verouderde content online. Onze analisten zijn aan de slag gegaan en kwamen het nodige tegen dat verbeterd, veranderd en zelfs verwijderd mocht worden. Een bulk van 2.600 pagina’s, waarvan er veel niet in gebruik waren, werd geanalyseerd en na goed overleg werd besloten om de website terug te brengen (in stappen) naar 500 pagina’s. Bij de livegang waren er 200 pagina’s, de belangrijkste diensten en informatie gereed en het doel van Midden Drenthe is om langzaam maar gestaag met een goede strategie uit te groeien naar 500 webpagina’s.
Naast het contenttraject verzorgd door onze senior contentspecialist liep ook het aanbestedingstraject voor een nieuwe website- en formulierenleverancier. Samen met het projectteam en de inkoopadviseuse heeft GBBO:
de marktverkenning gedaan;
het opstellen van het programma van eisen begeleid;
de leveranciersselectie begeleid;
en de verkoopadviseuse ondersteund in haar beslissingen.
Door het gedegen voorwerk van GBBO heeft de afdeling inkoop samen met het projectteam uiteindelijk een goed onderbouwde keuze kunnen maken voor de nieuwe CMS en webformulieren leverancier WIND Internet.
Er is een reden waarom de website jarenlang qua kwaliteit achteruit ging. Dat ontbrak grotendeels in de organisatie en online taken werden binnen Team communicatie ‘erbij gedaan’. Het management van de gemeente Midden-Drenthe was zichzelf erg bewust van de noodzaak van een online team. Zij vroegen ons om het een online team op te zetten om de digitale strategie van Midden-Drenthe te bewaken en uitbouwen.
We zijn met het management in gesprek gegaan en hebben advies gegeven:
waar het online team belegd dient te worden in de organisatie;
wat voor functieprofielen er benodigd zijn binnen het online team;
hoe het team de komende jaren uitgebouwd kan worden;
wat voor begroting er nodig is voor dit team.
Dit advies is door Midden-Drenthe naar volle tevredenheid overgenomen. Via de gemeenteraad is het budget voor 3 jaar geregeld voor het online team, en kon gestart worden met het invullen van collega’s. Onze projectleider heeft na livegang van de nieuwe website als startschot enige maanden de interim web coördinator rol op zich genomen tot de beoogde kandidaat volledig was ingewerkt en klaar was voor de functie. Vrij vlot hierna zijn 2 online specialisten aangenomen door gemeente Midden-Drenthe zodat zij samen het nieuwe online team vormen.
Het resultaat
Binnen een periode van 1 jaar hebben GBBO en de gemeente Midden-Drenthe de gehele digitale dienstverlening succesvol op de schop genomen. Er is een succesvolle aanbesteding voor het selecteren van een nieuwe Content Management Systeem en webformulieren leverancier uitgevoerd. Lees hier meer over onze diensten CMS selectie en online team professionaliseren.
De website is gebruiksvriendelijk, dienstverlenend en alle teksten staan in B1 op de website. Er is een nieuw online team operationeel om de kwaliteit hoog te houden en verder te bouwen. Dit team is getraind in het schrijven voor het web. En de web coördinator is klaargestoomd om zijn rol succesvol uit te gaan oefenen.
De opdrachtgever is reuze tevreden over het behaalde resultaat en de dienstverlening die GBBO heeft geboden. In het afrondende gesprek werd onze dienstverlening gewaardeerd op een dikke 9. Daar zijn we bij GBBO mega trots op!
“Aan de samenwerking met GBBO voor het vernieuwen van de website van gemeente Midden-Drenthe (en het realiseren van een nieuw online team) heb ik super veel gehad. Het was fijn om te kunnen sparren en iemand te hebben die je steunt, maar ook realistisch blijft.”
Jeroen Dijkema
Web coördinator gemeente Midden-Drenthe
Wij over deze opdracht
“Gemeente Midden-Drenthe is een hele prettige en flexibele opdrachtgever geweest met een helder beeld van wat zij willen. Al onze collega’s hebben fijn samengewerkt met de mensen bij de gemeente, van directie tot uitvoerende laag is er een positief-kritische sfeer. We zijn daarnaast zeer te spreken over het doorzettingsvermogen van de gemeente om vlot een online team te realiseren. Het was leuk om op zo’n constructieve manier samen te werken en mooie duurzame resultaten te bereiken.”
Pieter Pinxten
Directeur GBBO
Onze klanten waarderen ons met:
0+
Al meer dan 150 klanten geholpen sinds 2013.
0
Klanten beoordelen ons met een 8,5 uit 100+ reviews op o.a. Google
0+
We hebben meer dan 100 reviews ontvangen op o.a. Google.
Wij zijn trots op onze klanttevredenheid
We zijn trots op de waardering van onze klanten. Bekijk hier een selectie van de meer dan 100 reviews van onze opdrachtgevers.
“Bij GBBO kijken ze altijd naar een passende oplossing. Ze zijn direct, maken gebruik van korte lijnen en denken goed mee. Dit zorgt voor een fijne samenwerking. We hebben het project kunnen maken naar ons eigen idee.“
Anja Nieuweboer
SED Organisatie
“GBBO bood goede begeleiding in de mogelijkheden van klantonderzoek. Tijdens het project werd er goed meedacht over onze wensen en mogelijkheden. Het project liep goed in de fases die zijn afgestemd. Ik kreeg heel snel antwoord op vragen en werd tijdig geïnformeerd. De verslagen na een overleg waren ook snel beschikbaar.”
Bianca Tesselaar
SED Organisatie
“Wij hadden twee vragen: help ons bij een tijdige migratie van het huidige CMS en help ons bij de meervoudig onderhandse aanbesteding voor een nieuwe toekomstbestendige website. Omdat we laat instapten en dus eigenlijk simpelweg haast hadden, bleef voor mij een zorgvuldige én pragmatische aanpak van essentieel belang. Ik vind dat GBBO hierin geslaagd is. GBBO heeft waargemaakt wat zij beloofden.”
M. Kort
Reclassering Nederland
“De medewerkers van GBBO die ons hebben geholpen bij het vernieuwen van onze website van gemeente Midden-Drenthe hadden heel veel kennis van zaken, hadden humor en waren goed scherp.”
Kristiaan Benes
Gemeente Midden-Drenthe
“GBBO heeft ons geholpen met het nadenken over een betere invulling van ons online team van de gemeenten Bloemendaal en Heemstede. Ik zou GBBO aanbevelen vanwege de goede voorbereiding van de opdracht. De opdracht was goed uitgewerkt en geformuleerd en kwam overeen met hoe het in de praktijk ook ging. Ook de vraagstelling was goed verwerkt in de opdracht.”
Nancy Dooijes
Gemeenten Bloemendaal en Heemstede
“We hebben met GBBO een nieuwe visie en actieplan voor de digitale dienstverlening voor de komende 5 jaar ontwikkeld voor gemeente De Fryske Marren. Bij GBBO hebben ze verstand van zaken. Er is goed overleg mogelijk op maat en ze luisteren goed naar de opdrachtgever. Het contact was laagdrempelig. De projectbegeleiders doen hun werk goed. Ze hebben ons van goed advies voorzien. Bedankt voor de enthousiaste begeleiding.”
Martha à Nijeholt
Gemeente De Fryske Marren
“Bij GBBO kijken ze altijd naar een passende oplossing. Ze zijn direct, maken gebruik van korte lijnen en denken goed mee. Dit zorgt voor een fijne samenwerking. We hebben het project kunnen maken naar ons eigen idee.“
Anja Nieuweboer
SED Organisatie
“GBBO bood goede begeleiding in de mogelijkheden van klantonderzoek. Tijdens het project werd er goed meedacht over onze wensen en mogelijkheden. Het project liep goed in de fases die zijn afgestemd. Ik kreeg heel snel antwoord op vragen en werd tijdig geïnformeerd. De verslagen na een overleg waren ook snel beschikbaar.”
Bianca Tesselaar
SED Organisatie
“Wij hadden twee vragen: help ons bij een tijdige migratie van het huidige CMS en help ons bij de meervoudig onderhandse aanbesteding voor een nieuwe toekomstbestendige website. Omdat we laat instapten en dus eigenlijk simpelweg haast hadden, bleef voor mij een zorgvuldige én pragmatische aanpak van essentieel belang. Ik vind dat GBBO hierin geslaagd is. GBBO heeft waargemaakt wat zij beloofden.”
M. Kort
Reclassering Nederland
“De medewerkers van GBBO die ons hebben geholpen bij het vernieuwen van onze website van gemeente Midden-Drenthe hadden heel veel kennis van zaken, hadden humor en waren goed scherp.”
Kristiaan Benes
Gemeente Midden-Drenthe
“GBBO heeft ons geholpen met het nadenken over een betere invulling van ons online team van de gemeenten Bloemendaal en Heemstede. Ik zou GBBO aanbevelen vanwege de goede voorbereiding van de opdracht. De opdracht was goed uitgewerkt en geformuleerd en kwam overeen met hoe het in de praktijk ook ging. Ook de vraagstelling was goed verwerkt in de opdracht.”
Nancy Dooijes
Gemeenten Bloemendaal en Heemstede
“We hebben met GBBO een nieuwe visie en actieplan voor de digitale dienstverlening voor de komende 5 jaar ontwikkeld voor gemeente De Fryske Marren. Bij GBBO hebben ze verstand van zaken. Er is goed overleg mogelijk op maat en ze luisteren goed naar de opdrachtgever. Het contact was laagdrempelig. De projectbegeleiders doen hun werk goed. Ze hebben ons van goed advies voorzien. Bedankt voor de enthousiaste begeleiding.”
Gebaseerd op onze bewezen aanpak voor meer dan 50 publieke organisaties. Speciaal voor jou op maat gemaakt.
6 redenen om
voor ons te kiezen
1Betrouwbare partner: 10+ jaar ervaring met websites in de publieke sector
We begrijpen jouw wereld en spreken jouw taal. We hebben 150+ verschillende publieke opdrachtgevers geholpen en meer dan 500 opdrachten succesvol uitgevoerd.
2Hart voor de publieke sector
Gaat jouw hart ook sneller kloppen van het verbeteren van de digitale dienstverlening, waarbij het om de mens draait en niet om het geld? Ons hart ook!
3Hoge klanttevredenheid: 8,5 op basis van 150 reviews
Jou als opdrachtgever tevreden maken én houden is onze missie. Van start tot einde ontvang jij van onze professionals een uitstekende dienstverlening.
4Deskundige webprofessionals met gemiddeld 10+ jaar ervaring
Onze interim professionals hebben gemiddeld 10+ jaar ervaring met ‘online’. Verwacht een hoge mate van deskundigheid rondom alles wat met websites en digitale dienstverlening te maken heeft.
5Beschikbaar in heel Nederland
Je kunt ons inschakelen voor opdrachten in heel Nederland
6Samenwerken met plezier
Samenwerken met GBBO is leuk! We vieren graag successen met jou, spreken waardering naar elkaar uit en organiseren bijeenkomsten die energie geven en niet kosten.
Jouw website en webteam tot een succes maken. Dat is waar wij voor gaan. Samen met jou en je collega’s werken we aan betere, gebruiksvriendelijkere en toegankelijkere digitale dienstverlening. Dat maakt het leven van inwoners, ondernemers, cliënten, patiënten, studenten, huurders en leden namelijk een stuk prettiger. Onze deskundige en zeer ervaren online professionals helpen je graag om jouw digitale uitdaging samen tot een succes te maken.