Top 30 diensten op gemeentelijke websites landelijk in beeld

Vraag

  1. Wat zijn de belangrijkste 30 diensten op gemeentelijke websites?
  2. Wat zijn de belangrijkste 10 diensten voor ondernemers op gemeentelijke websites?
  3. Wat is de seizoensgevoeligheid van de topdiensten van inwoners en ondernemers op Nederlandse gemeentelijke websites?
  4. Welke zoekwoorden (en synoniemen) gebruiken inwoners en ondernemers op gemeentelijke websites om te zoeken naar de belangrijkste diensten?

Aanpak

Er is een analyse gemaakt van het websitegedrag van 1,24 miljoen inwoners om voor gemeenten een helder en bruikbaar rapport op te leveren. Voor het onderzoek zijn zowel producten voor inwoners als ondernemers geanalyseerd. Eveneens is het GBBO algoritme gebruikt om de top 30 diensten te verkrijgen vanuit de enorme datasets.

Resultaat

Het resultaat is een helder en bruikbaar rapport op basis waarvan een gemeente de website op basis van (seizoengevoelige) toptaken maandelijks kan inrichten. Daardoor zijn beslissingen over de website gebaseerd op feiten in plaats van meningen van de organisatie. De opdrachtgevers waardeerden het project met een 9 .

Het rapport is eveneens gebruikt door KING voor de Leerkring Gebruikersgerichte Website. Gemeente vergelijken de eigen website met de resultaten van het rapport. De analyse resulteert voor gemeenten in verbeterrichtingen van de eigen website. Hierdoor kunnen inwoners en ondernemers informatie en diensten sneller en gemakkelijker vinden. Een eerste stap naar betere digitale dienstverlening.

Nieuwsgierig naar het rapport? Vraag het rapport dan aan door je gegevens hieronder in te vullen. Je ontvangt het rapport in je mailbox.

Rapport

KING rapport top 30 diensten gemeentewebsites
KING-Web

Wil je inzicht in het gedrag van websitebezoekers?

Vul je e-mailadres in, dan mail ik je de link naar de online training: