• Toptaken scoren goed
  • Concrete verbeterrichtingen toptaken
  • Draagvlak voor verbeter-programma

De uitdaging

De ambitie van Wetterskip Fryslân is om de digitale dienstverlening continu te verbeteren. De website www.wetterskipfryslân.nl is al een aantal jaren ingericht op basis van toptakenonderzoek. De vervolgstap is om de kwaliteit van de digitale dienstverlening continu te monitoren en verder te verbeteren. En hiermee op basis van feiten te managen (stappen 2 en 3 van toptaakmanagement). Dit is geen makkelijke uitdaging.

De website wordt door een variëteit van doelgroepen gebruikt. Ook is er sprake van seizoengevoeligheid in het gedrag en wensen van de verschillende doelgroepen. Eveneens is het cruciaal dat de medewerkers (bedrijfsvoering, webredactie en digitale kaartenmakers) samenwerken vanuit klantperspectief om de dienstverlening zo gericht te kunnen optimaliseren.

Manon Vrieling stelde ons de volgende vragen:

  1. Welke doelgroepen bezoeken de website?
  2. Welke taken verrichten onze gebruikers (klanten) op de website?
  3. Hoe succesvol doorlopen klanten de geselecteerde toptaken?
  4. Wat is het klantoordeel van de geselecteerde toptaken?
  5. Wat zijn concrete verbeterpunten van de toptaken op de website?

Aanpak

De aanpak bestond uit drie fases. Fase 1 betreft de doelgroep- en taakidentificatie, fase 2 betreft het taakprestatie- en klantfeedbackonderzoek en fase 3 van inzicht naar verbeteringen.

Fase 1: doelgroep- en taakidentificatie


Om inzicht te krijgen in de doelgroepen die de website bezoeken en welke taken zij willen verrichten is een gebruiksvriendelijke pop-up enquête ingezet. Deze enquête werd getoond aan websitebezoekers en was vrijblijvend om in te vullen. Het resultaat van deze fase:

  • Een helder beeld van de doelgroepen die de website bezoeken;
  • Een overzicht van de taken van de bezoekers inclusief taakaandeel;
  • Een database van 105 deelnemers voor het vervolgonderzoek van fase 2.

De rapportage is met de opdrachtgever besproken. De toptakenanalyse toonde bijvoorbeeld het volgende aan:

  • De 5 toptaken hebben een aandeel van 47,2%
  • Taken 6 t/m 18 hebben een aandeel van 23,6%
  • De resterende 95 ‘tiny tasks’ bestaan uit een lange staart met een totaalaandeel van 29,2%.
Grafiek met de verdeling tussen de taken en het percentage respondenten

Op basis van de lijst van de toptaken is een selectie gemaakt van 6 taken om te testen in fase 2. Eén van de taken waarvoor veel bezoekers de website bezoeken is bijvoorbeeld: “ik wil de stand van het waterpeil weten”. Het aandeel van deze taak in de onderzoeksperiode betreft 7,9%. In normaal Nederlands: 1 op de 12 bezoekers die de website bezoekt wil weten wat de stand van het waterpeil is.

Fase 2: taakprestatie en klantfeedbackonderzoek

 

In deze fase zijn de taakprestaties en beleving van gebruikers onderzocht door middel van usability- en klantfeedbackonderzoek. De deelnemers in de database zijn uitgenodigd om deel te nemen aan het onderzoek. Via een tool konden zij de 6 toptaken zelf achter hun eigen laptop / pc uitvoeren op een eigen te kiezen moment (het zogeheten remote testing). Eén van deze taken was bijvoorbeeld: ‘Zoek uit hoe hoog de waterstand vandaag in Leeuwarden was om 06:00 uur.’ Na het verrichten van elke taak is actief om feedback gevraagd aan de deelnemers.

  • Hoe ervaarde men het uitvoeren van de taak?
  • Wat gaat er goed? Wat zijn de problemen?
  • Hoe zijn deze problemen te verbeteren?

Het uitgebreide onderzoek genereert veel interessante data zoals:

  • Inzicht in de taakprestaties van 6 toptaken
    % succesvol afgerond
    % verkeerd afgerond
    % niet afgerond
  • Inzicht in de ervaring van de deelnemers (klantgemak)
  • Inzicht in de usability problemen
  • Tientallen verbeterrichtingen

 

Samenvatting resultaten

 

De 6 onderzochte (top)taken presteren gemiddeld goed. Het merendeel (63%) kan de taken succesvol afronden. Circa 30% denkt de taak succesvol af te ronden, maar doet dit niet. Het resterende deel haakt af (7,4%).

Cirkeldiagram met percentages voor de categorieën succesvol afgerond, verkeerd afgerond en niet afgerond

Fase 3: Van inzicht naar verbeteringen
De verkregen data is tot in detail geanalyseerd. Per taak is bekend wat de taakprestatie is. Er is een prioritering aangebracht in welke optimalisatie plaats dient te vinden.

Alle inzichten zijn gedeeld met diverse collega’s van Wetterskip Fryslân. GBBO presenteerde de resultaten, inzichten en verbetersuggesties aan deze groep en maakte gezamenlijk de keuzes voor verbeteringen op de korte termijn aan de website. Een live usability onderzoek met de manager bedrijfsvoering toonde bijvoorbeeld gelijk een aantal verbeterpunten.

Resultaten

Onze klant over deze opdracht

“GBBO heeft mij tijdens het project voortdurend weten te ontzorgen. Ze waren proactief bij het plannen van afspraken en het leveren van resultaten. Ook dachten ze altijd volop mee, voorzagen ze mij – ook ongevraagd – van deskundig advies en zetten ze net even die extra stap als dat nodig was voor een nog beter resultaat. GBBO is tijdens dit project in alle opzichten een betrouwbare partner gebleken die op alle fronten uitblonk in dienstverlening. Chapeau.”

Manon Vrieling
Online beheerder Wetterskip Fryslân

Wij over deze opdracht

“Het was erg leuk om met Manon te werken. De vraagstelling was erg leuk. Deze opdracht bood namelijk de mogelijkheid om de drie principes van toptakenmanagement uit te voeren. Breng de taken in beeld, manage de website op basis van feiten i.p.v. meningen en meet en verbeter continu de toptaken.”

Pieter Pinxten
Directeur GBBO

Onze klanten waarderen ons met:

Al meer dan 150 klanten
geholpen sinds 2013.

Klanten beoordelen ons met een 8,5 uit 100+ reviews op o.a. Google

We hebben meer dan 100 reviews ontvangen op o.a. Google.

Het team van GBBO

Wij zijn trots op onze klanttevredenheid

We zijn trots op de waardering van onze klanten. Bekijk hier een selectie van de meer dan 100 reviews van onze opdrachtgevers.

“GBBO heeft een goed resultaat voor ons opgeleverd binnen de afgesproken tijd. Ze maken gebruik van tijdige besprekingen van goede tussenproducten. Ze hebben een goede inhoudelijke benadering van de vraagstelling en zetten goed door om tot een resultaat te komen. Bij GBBO hebben ze een prettige manier van werken en het time- en verwachtingenmanagement was goed.”

Frank Faber
Ministerie van BZK

“GBBO beschikt over gedegen kennis. Ze zijn betrouwbaar en prettig in de omgang.”

Arian Stobbelaar
Gemeente Kampen

“Bij GBBO staan flexibiliteit, meedenken en aanpakken centraal.”

Claudia Rijkhoek
SVHW

“Ik zou GBBO zeker als eerste bureau aanbevelen om te helpen met digitale dienstverlening voor een gemeente. Ze denken ook mee aan de voorkant. Het is meer dan alleen een nieuwe website maken (www.voorneaanzee.nl). De samenwerking heb ik als prettig ervaren.”

Angelique Meijnen
Gemeente Voorne aan Zee

“GBBO gaf goede terugkoppelingen tijdens het onderzoek wat ze voor ons hebben uitgevoerd. Ze zijn erg kundig, werken effectief en denken goed mee. Dit maakte het werken zeer prettig.”

Marieke Bolt
Gemeente Veenendaal

“GBBO heeft ons geholpen met het onderzoeken van onze website (www.groningen.nl). Het was duidelijk te merken dat ze heel veel kennis van zaken hebben en veel ervaring hebben met zowel grote als kleine gemeenten. GBBO is altijd bereid om mee te denken vanuit het standpunt en de mogelijkheden van de gemeente en is erg betrokken.”

Auktje Bootsman
Gemeente Groningen

“GBBO heeft een goed resultaat voor ons opgeleverd binnen de afgesproken tijd. Ze maken gebruik van tijdige besprekingen van goede tussenproducten. Ze hebben een goede inhoudelijke benadering van de vraagstelling en zetten goed door om tot een resultaat te komen. Bij GBBO hebben ze een prettige manier van werken en het time- en verwachtingenmanagement was goed.”

Frank Faber
Ministerie van BZK

“GBBO beschikt over gedegen kennis. Ze zijn betrouwbaar en prettig in de omgang.”

Arian Stobbelaar
Gemeente Kampen

“Bij GBBO staan flexibiliteit, meedenken en aanpakken centraal.”

Claudia Rijkhoek
SVHW

“Ik zou GBBO zeker als eerste bureau aanbevelen om te helpen met digitale dienstverlening voor een gemeente. Ze denken ook mee aan de voorkant. Het is meer dan alleen een nieuwe website maken (www.voorneaanzee.nl). De samenwerking heb ik als prettig ervaren.”

Angelique Meijnen
Gemeente Voorne aan Zee

“GBBO gaf goede terugkoppelingen tijdens het onderzoek wat ze voor ons hebben uitgevoerd. Ze zijn erg kundig, werken effectief en denken goed mee. Dit maakte het werken zeer prettig.”

Marieke Bolt
Gemeente Veenendaal

“GBBO heeft ons geholpen met het onderzoeken van onze website (www.groningen.nl). Het was duidelijk te merken dat ze heel veel kennis van zaken hebben en veel ervaring hebben met zowel grote als kleine gemeenten. GBBO is altijd bereid om mee te denken vanuit het standpunt en de mogelijkheden van de gemeente en is erg betrokken.”

Auktje Bootsman
Gemeente Groningen

Succesverhalen
van klanten

Iedereen kan van alles beloven. Wij geven je bewijs over hoe het is om te werken met ons. Daarom laten we onze klanten graag aan het woord.

Website vernieuwen? Ontvang een gratis plan van aanpak

Bij het plan van aanpak krijg je:

Gebaseerd op onze bewezen aanpak voor meer dan 50 publieke organisaties. Speciaal voor jou op maat gemaakt.

6 redenen om
voor ons te kiezen

  1. 1Betrouwbare partner: 10+ jaar ervaring met websites in de publieke sector

    We begrijpen jouw wereld en spreken jouw taal. We hebben 150+ verschillende publieke opdrachtgevers geholpen en meer dan 500 opdrachten succesvol uitgevoerd.

  2. 2Hart voor de publieke sector

    Gaat jouw hart ook sneller kloppen van het verbeteren van de digitale dienstverlening,
    waarbij het om de mens draait en niet om het geld? Ons hart ook!

  3. 3Hoge klanttevredenheid: 8,5 op basis van 150 reviews

    Jou als opdrachtgever tevreden maken én houden is onze missie. Van start tot einde ontvang jij van onze professionals een uitstekende dienstverlening.

  4. 4Deskundige webprofessionals met gemiddeld 10+ jaar ervaring

    Onze interim professionals hebben gemiddeld 10+ jaar ervaring met ‘online’. Verwacht een hoge mate van deskundigheid rondom alles wat met websites en digitale dienstverlening te maken heeft.

  5. 5Beschikbaar in heel Nederland

    Je kunt ons inschakelen voor opdrachten in heel Nederland

  6. 6Samenwerken met plezier

    Samenwerken met GBBO is leuk! We vieren graag successen met jou, spreken
    waardering naar elkaar uit en organiseren bijeenkomsten die energie geven en niet
    kosten.

Over GBBO

Jouw website en webteam tot een succes maken. Dat is waar wij voor gaan. Samen met jou en je collega’s werken we aan betere, gebruiksvriendelijkere en toegankelijkere digitale dienstverlening. Dat maakt het leven van inwoners, ondernemers, cliënten, patiënten, studenten, huurders en leden namelijk een stuk prettiger. Onze deskundige en zeer ervaren online professionals helpen je graag om jouw digitale uitdaging samen tot een succes te maken.