Toptaken onderzoek

Wat is een toptakenonderzoek?


Een overheidswebsite bevat vaak honderden tot wel duizenden pagina’s. Dit komt voort uit het brede takenpakket waar al gauw sprake is van meerdere honderden producten en diensten die aangeboden worden aan inwoners en ondernemers. Uit websiteonderzoek van GBBO blijkt dat vaak 20-30 onderwerpen 70% tot 80% van het siteverkeer verklaren. Bezoekers komen vaak voor een taak naar de website en dit is te onderscheiden in toptaken (hoog volume), gemiddelde taken en de ‘long tail’ waarbij er veel taken zijn met een relatief klein belang voor de bezoeker. Bijvoorbeeld een hele specifieke vergunning voor een ondernemer of een gehandicaptenparkeerkaart. Om een klantgerichte website aan te bieden is het nuttig om op basis van data inzicht te hebben in wat er écht toe doet en wat er in mindere mate toe doet voor de bezoeker. Op deze wijze kan de juiste informatie op het juiste moment aangeboden worden. Dit helpt inwoners en ondernemers om succesvol hun weg online te vinden en indien mogelijk online hun vraag volledig af te kunnen handelen (zonder te switchen naar een ander contactkanaal).

Aanpak


Om inzicht te geven in de taken van de bezoekers analyseren wij jullie Webanalytics data aan de hand van onze specifiek ontwikkelde algoritme. Dit algoritme is gebaseerd op de data van 150+ overheden. Het algoritme is de afgelopen 8 jaar continu aangescherpt en in staat om tussen de 85% en 99% van het gedrag op Nederlandse overheidswebsites te verklaren.

Met het algoritme clusteren we bezoeken aan webpagina’s en de interne zoekwoorden en labelen deze vervolgens automatisch naar thema’s en taken. Veelal analyseren we de data van één volledig jaar (jullie kiezen zelf de exacte periode). Dit komt er op neer dat we al gauw 100.000+ bezoeken en zoekwoorden analyseren en verklaren. Het grote voordeel is dat deze webstatistieken een allesomvattend beeld geven van het gedrag van je websitebezoekers in plaats van alternatieve methoden zoals een focusgroep of kleine steekproef. Ook is het mogelijk om seizoensinvloeden in kaart te brengen.

Deze analyse is dus uiterst krachtig en geeft antwoord op vragen zoals:

  • Welke onderwerpen zijn belangrijk? (toptaken, gemiddelde taken)
  • Welke in veel mindere mate (long tail)
  • Hoe verhoudt zich dit tot elkaar?
  • Wat zijn de belangrijkste onderwerpen in maand [x], [y], [z]?
  • Sluit de huidige inrichting en structurering van de website aan op de bezoekers als we naar de jaaranalyse kijken?
  • En als we kijken naar de inrichting van de website (structuur) van de huidige website voor de desktop, tablet en smartphone, in welke mate sluit dit aan?

Resultaat

  • Inzicht in wat de belangrijkste, gemiddelde en kleine taken van je websitebezoekers zijn van één volledig jaar.
  • Uitleg hoe je de toptakenanalyses kan inzetten. Je kunt namelijk op basis van onze analyses wijzigingen in je structuur aanbrengen. Zo zorg je ervoor dat een grote groep bezoekers elke keer eenvoudig zijn weg weet te vinden op jouw website.
  • Een handige Excel sheet waarin jij en je collega’s eenvoudig de klantgerichte indeling per maand kunnen opzoeken en implementeren (zonder in de webstatistieken te hoeven speuren).
  • Apparaat analyse; het gedrag op apparaten verschilt fors. Bij de selectie van het nieuwe CMS kan rekening gehouden worden met een aanbod van content en diensten per type apparaat. In dit geval is het erg nuttig om ook deze analyse uit te laten voeren.
  • Website inrichten o.b.v. behoeften gebruikers

Er is een keuze te maken uit drie type toptakenonderzoeken. Uiteraard kunnen we je ook verder helpen als je direct aan de slag wilt om je toptaken te optimaliseren.

  • Basis

    Overkoepelende jaaranalyse gedrag afgelopen 12 maanden
    Alle taken van uw websitebezoekers duidelijk in een rapportage
    Aanvullend advies van GBBO voor de indeling van uw website
    Specifieke analyse per maand om op te kunnen sturen
    Specifieke analyse per apparaat om uw website nog beter op uw bezoekers aan te laten sluiten
    shadow
  • Uitgebreid

    Overkoepelende jaaranalyse gedrag afgelopen 12 maanden
    Alle taken van uw websitebezoekers duidelijk in een rapportage
    Aanvullend advies van GBBO voor de indeling van uw website
    Specifieke analyse per maand om op te kunnen sturen
    Specifieke analyse per apparaat om uw website nog beter op uw bezoekers aan te laten sluiten
    shadow
  • Toptaken optimaliseren

    Meten en verbeteren

    Cardsorting en Tree-testing
    Usability- of taakprestatie tests
    Trechters (funnels) instellen
    Begeleiding van het webteam
    Klantgerichte navigatiestructuur
    Meetbare vooruitgang
    shadow

Projectleiding nieuwe website Medemblik.nl

“Hoe kan GBBO helpen om de nieuwe website van gemeente Medemblik te lanceren en implementeren in de organisatie binnen de deadline?” Een onderdeel van de aanpak was het uitvoeren van een toptakenanalyse.

Bekijk de case
gemeente-medemblik
shadow

Case Meten en Verbeteren Kampen.nl

Hoe kunnen we de online dienstverlening continu verbeteren voor inwoners en ondernemers? Het toptaken onderzoek was een van de onderzoeken die we voor gemeente Kampen mochten uitvoeren.

Bekijk de case
gemeente-kampen-logo-web
shadow

Vul je e-mailadres in, dan mail ik je de link naar de online training: