Gemeenten en andere overheidsorganisaties vertellen op hun website graag uitgebreid hun eigen organisatieverhaal. Verhalen over wie ze zijn en wat ze doen. Maar vooral ook met wie ze zijn gaan samenwerken of aan welk bedrijf of organisatie ze hun diensten hebben uitbesteed. Denk aan afvalinzameling of het uitbesteden van zorg en hulptaken. Deze ‘werkbeschrijvingen’ krijgen vaak een prominente plek op de website. Zelfs tussen de producten en diensten in die inwoners (en ondernemers) online kunnen aanvragen of regelen. Al die organisatieverhalen en werkbeschrijvingen, dat is nou net iets waar een inwoner of ondernemer niet voor naar een gemeentelijke website komt. Die wil namelijk zijn zaken met de gemeente snel en makkelijk regelen.

Praktische handvaten

Op een gemeentelijke website willen webbezoekers vooral niet lastiggevallen worden met informatie die niet relevant is voor het aanvragen van een vergunning of toeslag, of het maken van afspraak voor een paspoort of rijbewijs. Webbezoekers willen vooral praktische handvaten om hun zaken met de overheid snel en makkelijk online te kunnen regelen. Uitgebreide informatie over de organisatie en samenwerkingsverbanden helpt ze daar zeker niet bij.

Lezen doen webbezoekers niet

Ik ben regelmatig bij gebruikerstesten geweest en heb ervaren dat mensen op een website niet lezen. Webbezoekers zijn net nerveuze aapjes. Ze zijn continue op zoek naar linkjes en willen daarop klikken. Iets uitgebreid ‘lezen’ doen ze niet. Ze scannen hoogstens de koppen en bepalen dan of iets nuttig is of dat ze direct verder gaan. Veel gemeenten zien hun website nog steeds als een zend- en publicatiekanaal waar ze veel teksten en uitgebreid hun organisatieverhaal op plaatsen. Maar een gemeentelijke website is, net als telefoon en balie, een kanaal om gemeentelijke producten en diensten af te nemen en niet om eens uitgebreid lekker te gaan lezen. Want wie gaat er nou voor z’n plezier naar een gemeentelijke website? Inwoners en ondernemers bezoeken gemiddeld maar 1 x per jaar de gemeentelijke website. Bij dat webbezoek zouden ze dan ook een optimale gebruikerservaring moeten hebben.

Kort, toegankelijk en service-gericht

Een gemeentelijke website is er niet om de ambtenaar tevreden te stellen zodat die zijn verhaal kwijt kan. 80% van wat de (gemeentelijke) overheid doet is dienstverlening. Daar zou content op een website voor moeten worden ingericht. Kort, toegankelijk en vooral service-gericht geschreven. Zonder barrières. Net als bij de telefoon of balie waar je ook niet uitgebreid uitlegt hoe je werkproces er uit ziet. En wees nou eerlijk: ooit op Bol.com of Coolblue gelezen hoe ze hun zaken intern geregeld of uitbesteed hebben? Of met wie ze samenwerken?

3 extra tips over toegankelijk schrijven voor het web

‘Maak teksten kort’ is 1 van de tips uit de checklist die ik samen met GBBO heb ontwikkeld voor de training Taakgericht en Begrijpelijk Schrijven voor Overheidswebsites. Wil je meer tips voor het optimaliseren van jouw webteksten? Bekijk dan de 3 extra tips die hieronder beschreven zijn!

Tip 1. Schrijf getallen zo: 5, 6, 7 en 1e en 2e. Ook onder de 20

Getallen lezen via een scherm worden door webbezoekers sneller opgemerkt als ze als getal zijn geschreven. En dat geldt ook voor getallen onder de 20. Die worden ook voluit geschreven. Iets kost € 15,- en niet vijftien euro. Iets duurt 8 maanden en niet acht maanden. Ook webbezoekers die Nederlands als 2e taal hebben begrijpen een getal veel sneller dan wanneer het voluit is geschreven.

Tip 2. Gebruik zo weinig mogelijk afkortingen. Zeker niet in de titel

Niet elke webbezoeker begrijpt direct wat er met een afkorting wordt bedoeld. Veel afkortingen komen nog uit het papieren tijdperk. Zoals n.v.t. en z.s.m. Je kunt een afkorting wel gebruiken maar dan moet je het de 1e keer uitleggen. Zoals een Verklaring omtrent het gedrag (VOG) mag je na de eenmalige uitleg als afkorting weergeven.

Tip 3. Splits hoofdonderwerpen op, maak content taakgericht

Vaak worden op een website onderwerpen bij elkaar geplaatst die eigenlijk niet zoveel met elkaar te maken hebben. Bijvoorbeeld een verzamelpagina waar de webbezoeker de keuze heeft om Iets te melden, Bezwaar te maken of Tip doorgeven. Maar een webbezoeker die een tip wil doorgeven wil niet per se ook bezwaar maken. En omgekeerd. Zorg ervoor dat deze onderwerpen zelfstandige contentpagina’s (producten) zijn. Je webbezoeker komt sneller bij de content uit waar ‘ie moet zijn en niet te vergeten, Google ook.

Vragen of opmerkingen

Op onze website vind je alle informatie over de training Taakgericht en Begrijpelijk Schrijven voor het Web.

Petra Grimberg
Petra is een enthousiaste, senior content specialist, adviseur, coach en trainer. De afgelopen 20 jaar heeft zij zich bij verschillende overheden en zorginstellingen (o.a. Amsterdam en Stichtse Vecht) gespecialiseerd in het taakgericht en begrijpelijk schrijven voor websites. De afgelopen jaren brengt zij haar kennis en vaardigheden over op collega’s bij andere publieke organisaties door middel van coaching, trainingen en begeleidingstrajecten. In de wandelgangen noemen we Petra ook wel de ‘Petra Diensten Catalogus’. Een ware taalvirtuoos met diepe kennis van o.a. de gemeentelijke dienstverlening.

Ook interessant

Ga jij aan de slag met de implementatie van een nieuw CMS (Content Management Systeem)? We delen graag met jou onze kennis over hoe je dit succesvol doet. Lees onze 8 tip…
Het succesvol aanbesteden van de website is vaak een complexe en tijdrovende uitdaging. Met deze 11 tips gaat het je vast lukken!
Ontdek hoe je bezoekers beter bereikt op gemeentelijke websites. Leer waarom eenvoudige taal essentieel is en maak zo online interactie snel en begrijpelijk.

Website vernieuwen? Ontvang een gratis plan van aanpak

Bij het plan van aanpak krijg je:

Gebaseerd op onze bewezen aanpak voor meer dan 50 publieke organisaties. Speciaal voor jou op maat gemaakt.

Over GBBO

Jouw website en webteam tot een succes maken. Dat is waar wij voor gaan. Samen met jou en je collega’s werken we aan betere, gebruiksvriendelijkere en toegankelijkere digitale dienstverlening. Dat maakt het leven van inwoners, ondernemers, cliënten, patiënten, studenten, huurders en leden namelijk een stuk prettiger. Onze deskundige en zeer ervaren online professionals helpen je graag om jouw digitale uitdaging samen tot een succes te maken.

Samen met jou en je collega’s werken we aan mooiere, gebruiksvriendelijkere en toegankelijkere service. Dat maakt het leven van inwoners, ondernemers, cliënten, patiënten, studenten, huurders en leden namelijk een stuk prettiger.

Klant aan het woord

“De training bracht mij veel nieuwe inzichten, die ik zelf nog niet uit mijn vakliteratuur had gehaald. Erg leerzaam dus. Ik beoordeel de training met een 9.”

Marije Alberts
Gemeente Asten

Klanten beoordelen ons met een
8,5 uit 100+ reviews op o.a. Google