Webbezoekers zijn niet beledigd als je eenvoudige woorden gebruikt
Fysieke leefomgeving, verkeerskundige knip, sociaal domein, kadernota, incidentele waarderingssubsidie, toestandsdatum etc. Ben je er nog? Deze woorden zijn zomaar een greep uit een lange woordenlijst met moeilijke en ingewikkelde woorden. Een lijst die ik de afgelopen jaren verzameld heb als trainer in Taakgericht en Begrijpelijk Schrijven voor Overheidswebsites. Deze moeilijke woorden zijn gewoon te vinden op websites van gemeenten. Websites die jij en ik bezoeken om zaken met die gemeente, het liefst online, te kunnen regelen. Zoals een Afspraak maken voor het verlengen van een rijbewijs of een Gehandicaptenparkeerkaart aanvragen. Of een Terrasvergunning regelen als je ondernemer bent. Iets online aanvragen of regelen bij de gemeente doen inwoners en ondernemers graag snel en eenvoudig. Snel en eenvoudig kan, maar dan moet het taalgebruik op gemeentelijke websites wel begrijpelijk zijn en vooral geen jargon bevatten. Jargon waar de webbezoeker niet veel van snapt en eigenlijk ook niet mee lastig gevallen wil worden.
Leg uit in plaats van moeilijke woorden gebruiken
Webbezoekers scannen altijd snel of een tekst aansluit op wat zij zoeken. Bewust maar ook onbewust blijft hun blik hangen bij woorden die ze associëren met het onderwerp dat ze zoeken. Dat de woorden sociaal domein iets met het regelen van huishoudelijke hulp of bijzondere bijstand aanvragen te maken heeft, kun je van een inwoner niet verwachten.
Een inwoner die bijvoorbeeld een goed idee heeft voor zijn wijk (zoals een buurtbarbecue organiseren) kan daar subsidie voor aanvragen bij de gemeente. Die inwoner bezoekt vaak eerst de gemeente-website om te kijken welke subsidies er zijn. Daar leest ‘ie termen als Investeringsbudget, Initiatievenbudget Sterke Basis of Waarderingssubsidies maatschappelijke inzet. Het zijn moeilijke onbekende woorden die een drempel opwerpen in plaats van de inwoner een bijdrage te willen geven voor zijn goede idee. Een hele grote kans dat die inwoner met dat goede idee, door al die moeilijke en onbegrijpelijke woorden, afhaakt en de subsidie voor z’n buurt niet eens aanvraagt.
Welke woorden wel gebruiken: tips en tools
‘De webbezoeker kennen we niet zegt Gerry McGovern in zijn boek ‘The Stranger’s Long Neck’. Maar je kunt wel een redelijke inschatting maken van de woorden die webbezoekers gebruiken.’ Zo zijn er allerlei handige online tools te vinden die je kunt gebruiken om te checken of woorden op een eenvoudige toegankelijke manier geschreven zijn. Je zou het ook aan je klanten (inwoners en ondernemers) kunnen vragen of aan collega’s die contact hebben met klanten. Daarnaast zijn statistieken van je website ook handig om er achter te komen welke zoekwoorden je webbezoeker gebruikt. En bedenk: webbezoekers beledig je niet met het gebruik van eenvoudige woorden. Webbezoekers vinden moeilijke woorden niet alleen lastig, ze vinden jou als afzender ook minder intelligent en minder geloofwaardig.
Meer tips over toegankelijk schrijven voor het web?
‘Gebruik woorden van je webbezoeker’ is 1 van de tips uit de checklist die ik samen met GBBO heb ontwikkeld voor de training Taakgericht en Begrijpelijk Schrijven voor Overheidswebsites. Bekijk mijn blog ‘Val webbezoekers niet lastig met je eigen organisatieverhaal’ voor meer tips voor het optimaliseren van jouw webteksten.
Ook interessant
Website vernieuwen? Ontvang een gratis plan van aanpak
Bij het plan van aanpak krijg je:
- Een aanpak op maat om jouw website te vernieuwen
- Inzicht in wat jouw vernieuwingsproject gaat kosten
- Een concrete planning
- Inzicht in welke expertise je nodig hebt
Gebaseerd op onze bewezen aanpak voor meer dan 50 publieke organisaties. Speciaal voor jou op maat gemaakt.
Over GBBO
Jouw website en webteam tot een succes maken. Dat is waar wij voor gaan. Samen met jou en je collega’s werken we aan betere, gebruiksvriendelijkere en toegankelijkere digitale dienstverlening. Dat maakt het leven van inwoners, ondernemers, cliënten, patiënten, studenten, huurders en leden namelijk een stuk prettiger. Onze deskundige en zeer ervaren online professionals helpen je graag om jouw digitale uitdaging samen tot een succes te maken.
Samen met jou en je collega’s werken we aan mooiere, gebruiksvriendelijkere en toegankelijkere service. Dat maakt het leven van inwoners, ondernemers, cliënten, patiënten, studenten, huurders en leden namelijk een stuk prettiger.
Neem vrijblijvend contact op met Pieter
Klant aan het woord
“Goed afgestemd op behoefte van de organisatie en deelnemers. Persoonlijk. Prettig. En vooral natuurlijk inhoudelijk erg kundig! Ik beoordeel de training met een 9.”
Lutske van BalkenGemeente Epe
Klanten beoordelen ons met een
8,5 uit 100+ reviews op o.a. Google