3 grote valkuilen bij het schrijven van content voor gemeentelijke websites

3 grote valkuilen bij het schrijven van content voor gemeentelijke websites

Schrijf je regelmatig content voor gemeentelijke websites? Wist je dat jouw webbezoeker graag snel en makkelijk online iets wil aanvragen of regelen. En niet graag uitgebreid teksten van een scherm leest.

Dit geldt ook voor inwoners en ondernemers die bij de gemeente iets willen aanvragen of regelen. Zoals een verhuizing doorgeven of een vergunning regelen.

Je content moet daarom kort, krachtig maar vooral praktisch zijn. Dat noemen we ook wel: toegankelijk. Maar hoe doe je dat? En vooral: wat zijn de valkuilen?

We leggen je graag 3 grote valkuilen uit waar je op moet letten bij het schrijven van content voor gemeentelijke websites.

1. Ga niet uit van je eigen organisatie

Veel (gemeentelijke) webteksten gaan uit van de eigen organisatie. Hoe het intern geregeld is wordt veelal extern gecommuniceerd. Voor een webbezoeker van een gemeentelijke website is dit lastig te begrijpen.

Woorden als schuldhulpverlening, cliëntondersteuning en afvalinzameling zijn woorden die een inwoner niet gebruikt. Gemeenten leggen op hun website ook graag uitgebreid hun samenwerkingsverbanden met andere (meestal uitvoerende) organisaties uit.

Webbezoekers moeten zich dan eerst door grote stukken content worstelen voordat ze zien wat ze moeten doen, regelen of aanvragen.

Voorbeeld 1: Een storing in de online afspraakmodule van een gemeente.

Foutieve melding:

Storing in de afspraakmodule

Juiste melding:

Online een afspraak maken niet mogelijk

Voorbeeld 2: Een online melding maken over iets dat een bewoner heeft opgemerkt.
(Denk hierbij aan defecte straatverlichting, rondzwervend vuil of gladde wegen.)

Foutieve weergave:

Melding woon- of leefomgeving doen

Juiste weergave:

Melding dat iets kapot, vies of onveilig is

2. Benoem niet alle uitzonderingen

Door in je webteksten teveel de nadruk te leggen op allerlei uitzonderingen (je wilt graag iedereen van dienst zijn) maak je het de webbezoeker niet makkelijk en zeker niet praktisch. De webbezoeker wordt ‘lastig gevallen’ met allerlei zijdelingse informatie en haakt zo af, gaat alsnog bellen of komt langs.

Het is dan ook overbodig om bij het product Paspoort aanvragen te vermelden dat inwoners zich moeten inenten als ze een verre reis gaan maken. 80% van je webbezoekers wil alleen een paspoort aanvragen en is niet op zoek naar informatie over inenten. Daar komt ook nog eens bij dat inenten geen taak van de gemeente is…

Foutieve weergave:

Bij Hondenbelasting eerst vragen of iemand gaat verhuizen in plaats van direct aangeven wat een inwoner moet doen om zijn hondenbelasting te betalen is niet praktisch.

80% van je inwoners wil bij dit product alleen weten hoe hoog de hondenbelasting is en hoe en wanneer ze hun hond(en) moeten aan- of afmelden voor hondenbelasting.

Heuvelrug-openingstijden-link-naar-selfservice
shadow

Goede weergave:

Bij Hondenbelasting direct aangeven wat een inwoner moet doen om zijn hondenbelasting te betalen.

80% van je inwoners wil bij dit product alleen weten hoe hoog de hondenbelasting is en hoe en wanneer ze hun hond(en) moeten aan- of afmelden voor hondenbelasting.

Heuvelrug-openingstijden-link-naar-selfservice
shadow

3. Start niet met een inleiding of samenvatting

Zoals eerder aangegeven komt een webbezoeker naar een gemeentelijke website om iets te regelen of aan te vragen. De webbezoeker wil dit snel doen en is dus op zoek naar praktische informatie. De webbezoeker ziet ook graag direct wat hij/zij moet doen.

Start daarom je webtekst niet eerst met een uitgebreide inleiding of samenvatting maar geef direct aan wat iemand moet doen om het product aan te vragen of te regelen. Met andere woorden: val direct met de deur in huis.

Foutieve weergave:

shadow

Goede weergave:

Heuvelrug-openingstijden-link-naar-selfservice
shadow

Meer weten?

Wil jij ook dat bezoekers van je website direct weten waar ze aan toe zijn? En meteen datgene kunnen regelen waarvoor ze naar jouw website zijn gekomen? Met de incompany training Taakgericht en Begrijpelijk Schrijven voor Overheidswebsites leer je webteksten zo te schrijven dat het voor de webbezoeker in één oogopslag duidelijk is wat te doen of regelen.

Op onze website vind je alle informatie over de training Taakgericht en Begrijpelijk Schrijven voor het Web.

Over de schrijver

Petra is een enthousiaste, ervaren content specialist, adviseur en trainer. De afgelopen 10 jaar heeft zij zich bij verschillende gemeenten (o.a. Amsterdam en Stichtse Vecht) gespecialiseerd in het taakgericht en begrijpelijk schrijven. De afgelopen jaren brengt zij haar kennis en vaardigheden over op collega’s bij andere gemeenten door middel van trainingen en begeleidingstrajecten.

Reacties

Geen reacties.

Vul je e-mailadres in, dan mail ik je de link naar de online training:

Tips voor een betere site

1 keer per maandVergrootglas logo
Exclusieve tips